Now showing items 1158-1177 of 2363

    • Kommersielle dataspill i matematikkfaget 

      Liland, Anders Lindholm (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett ...
    • Kommunikativ bevissthet. Et lingvistisk bidrag til gestaltterapien 

      Nilsen, Anne Birgitta (Norsk Gestalttidsskrift;Årgang 18, hefte 2, Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Det er en nær forbindelse mellom begrepet kommunikativ bevissthet og det gestaltterapeutiske begrepet varhet. I denne artikkelen vil jeg derfor fremme kommunikativ bevissthet som et redskap for terapeuter. I en slik ...
    • Kompendium i profesjonsfag 

      Spetalen, Halvor (Report, 2016-01)
      Dette kompendiet inneholder to notater til bruk i undervisningen for studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Det første notatet har tittelen «Læringsbegrepet og ...
    • Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk 

      Andersen, Erik Sexe (Master thesis, 2020)
      Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk er en kvalitativ studie som tar sikte på å analysere kompetansen til fem høyt presterende ungdomsskoleelever i matematikk. Studien forsøker å svare på hva som kjennetegner ...
    • Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning .
    • Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen 

      Spetalen, Halvor; Fossum, Hans-Oscar Sørheim; Kristiansen, Veronica Eker; Laugerud, Camilla Sundal; Solli-Sæther, Christian; Strøm, Kjetil Eiesland (Working paper, 2020-05-20)
      Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ...
    • Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan 

      Spetalen, Halvor (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ...
    • Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren. 

      Jacobsen, Nora Elise Rud (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ...
    • Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet 

      Institutt for yrkesfaglærerutdanning (Research report, 2018)
      Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ...
    • Kompetanseutvikling 

      Sund, Marit Sigrid (MAYP;2015, Master thesis, 2015)
      Problemstillingen i dette prosjektet er «Hvordan kan man legge til rette for kompetanseutvikling for lærere?». Hensikten med denne forskningen er å vise en måte å tilrettelegge for kompetanseutvikling for lærere. Jeg ...
    • Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt 

      Kristiansen, John (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ...
    • Konkurranse i kroppsøving - En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen 

      Solberg, Eiven Hølmo (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ...
    • Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget 

      Skjærstein, Knut-André Søyland (SKUT;2019, Master thesis, 2019)
      Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for opplevelsen av ...
    • Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen 

      Solberg, Eiven Hølmo (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ...
    • Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse. 

      Nordeide, Even Dugstad (SKUT;2019, Master thesis, 2019)
      Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående ...
    • Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy 

      Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)
      I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ...
    • Kontroversielle temaer i undervisningen - Å undervise i kontroversielle spørsmål i religionsundervisningen 

      Alkhatib, Linda (Master thesis, 2023)
      I dannelsen av demokratiske borgere i det multireligiøse- og kulturelle samfunnet, har KRLE faget en markant betydning for hvordan elevene skal forstå seg selv og andre. Elevene skal utvikle sentrale verdier og ferdigheter ...
    • Kostnadseffektive studioopptak av forelesninger 

      Ormestad, Aslak (Master thesis, 2015)
      Studioproduksjon av forelesningsvideo ved Høgskolen i Oslo og Akershus har foregått siden 2012. Etterspørselen har tiltatt jevnlig, noe som har gjort tematikken rundt kostnadseffektivitet ved slike produksjoner mer aktuell ...
    • Kreativitet i matematikklasserommet - En fenomenografisk studie av matematikklæreres forestillinger om kreativitet i matematikk 

      Berg, Per (Master thesis, 2022)
      I samfunnet er det et økende behov for kreativ kompetanse, for å imøtekomme fremtidige samfunnsendringer og -problemer (NOU 2014: 7, 2014). Utviklingen av elevers kreative evner har derfor blitt en tydeligere målsetning i ...
    • Kristne barnehager 

      Sødal, Helje Kringlebotn; Hovdelien, Olav (Prismet;Årg 71 Nr 2 (2020): Religion i barnehage og skole: To do, or how not to do, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-02)
      Artikkelen gir ny kunnskap om kristne barnehager1 som utgjør omkring 4,5 % av norske barnehager. Vi redegjør for lovgrunnlaget og undersøker blant annet ulike livssynsvedtekter og hvordan et utvalg ansatte forstår mandatet ...