Kjønn, livstilfredshet og opplevelser i skolen på mellomtrinnet
Abstract
Denne oppgavens formål er å undersøke sammenhengen mellom ulike sider ved skolen og generell livstilfredshet hos barn og unge. I tillegg har unges livstilfredshet, skoletrivsel og opplevelse av skolestress blitt undersøkt på tvers av kjønn og klassetrinn. Svarene fra Ungdata Junior 2021, en spørreundersøkelse utviklet av Velferdsforskningsinstituttet NOVA er brukt for å belyse oppgavens tematikk. Undersøkelsen har 58 450 respondenter i alderen 10-12 år, og alle fylkene i landet er representert. Dette gjør det mulig å få en representativ oversikt over hvordan barn i denne aldergruppen opplever ulike sider ved livet sitt. God helse og velferd i barndommen har sammenheng med en rekke utfall senere i livet (Elstad & Pedersen, 2012; Goodman et al., 2011; Ziol-Guest et al., 2012). Derfor er det viktig å prioritere forskning på hva som fremmer god psykisk helse hos barn og unge. En rekke studier har pekt på betydningen gode relasjoner til medelever og lærere har for unges livstilfredshet (Bandura, 2006a; Danielsen et al., 2009; Natvig et al., 2003; Wahlström et al., 2021). Samtidig tyder forskning på at det er en sammenheng mellom psykiske helseplager hos ungdom og bekymringer relatert til skolen (Eriksen et al., 2017). I tillegg ser det ut til at jenter blir mer påvirket av presset de opplever på skolen (Brass et al., 2019; Giota & Gustafsson, 2021; Lillejord et al., 2017). Funnene fra undersøkelsen viser at relasjoner til jevnaldrende har størst betydning for unges livstilfredshet. Generell skoletrivsel og støtte fra læreren har også en positiv innvirkning på livstilfredshet. Jenter rapporterer om lavere livstilfredshet enn gutter på alle klassetrinnene, og det er en nedgang i livstilfredshet hos begge kjønnene, men særlig for jenter, i løpet av mellomtrinnet. Færre jenter svarer at de passer inn blant elevene i klassen og at de alltid har det bra i friminuttene. Et positivt funn er et at det er en økning i andelen som svarer at de har det bra i friminuttet for begge kjønnene. Det er en ganske betydelig nedgang i andelen som føler at lærerne deres bryr seg om dem i løpet av mellomtrinnet. Et annet funn er at flere jenter opplever skolerelatert stress, og det er økning i denne andelen i løpet av mellomtrinnet. The purpose of this thesis is to investigate the connection between different aspects of school and general life satisfaction in children. In addition, young people's life satisfaction, school well-being and experience of school stress have been examined across gender and grade levels. The answers from Ungdata Junior 2021, a survey developed by the Welfare Research Institute NOVA have been used to shed light on the topic of the thesis. The survey has 58 450 respondents aged 10-12 years, and all counties in the country are represented. This makes it possible to get a representative overview of how children in this age group experience different aspects of their lives. Good health and welfare in childhood are related to a number of outcomes later in life (Elstad & Pedersen, 2012; Goodman et al., 2011; Ziol-Guest et al., 2012). Therefore, it is important to prioritize research on what promotes good mental health in children and young people. Several studies have pointed out the importance of good relationships with fellow students and teachers for young people's life satisfaction (Bandura, 2006a; Danielsen et al., 2009; Natvig et al., 2003; Wahlström et al., 2021). At the same time, research suggests that there is a connection between mental health problems in young people and concerns related to school (Eriksen et al., 2017). In addition, it seems that girls are more affected by the pressure they experience at school (Brass et al., 2019; Giota & Gustafsson, 2021; Lillejord et al., 2017). The findings from the survey show that relationships with peers are most important for young people's life satisfaction. General well-being and support from the teachers also have a positive impact on life satisfaction. Girls report lower life satisfaction than boys at all grade levels, and there is a decline in life satisfaction with increasing age for both sexes, but especially for girls. Fewer girls feel that they fit in with the students in their class and that they always have a good time in the breaks. A positive finding is that there is an increase in both boys and girls who answer that they always have a good time in the breaks. There is a fairly significant decline with increasing age in the proportion of boys and girls who feel that their teachers care about them. Another finding is that more girls experience school-related stress, and there is an increase in this proportion as girls get older.