Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 97-116 av 2363
-
'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective
(Journal of Widening Participation and Lifelong Learning;Volume 20, Number 2, February 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-02-01)The purpose of this article is to explore different models for integrated university-professional learning within Norwegian higher education institutions in a proposed collaborative initiative with enterprise. The suggested ... -
Back to the Future? Charting Features of the Not-So-New Convergence in Aidland
(Forum for Development Studies;Volume 48, 2021 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)During the last decade, the liberal paradigm, hegemonic in development assistance from the 1980 and well into the 2000s, has seen a fracturing. Rather than an impasse or outright conflict between ‘aid with Chinese ... -
”BaconOst!” Måltidets muligheter – en samtaleanalyse av fellesskap og deltakelse under måltidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)Oppgaven er en analyse av hvordan temaer kan gi innsikt i fellesskap og deltakelse i måltidssamtaler. For å finne ut av dette har jeg gjort en samtaleanalyse av tema, initiativ og respons. Gjennom denne analysen har jeg ... -
Balancing local cultural values and donor expectations in institutional practice : A case study of the NGO Light House as an agent of HIV/AIDS prevention in Bangladesh
(Master thesis, 2009)This study explores how a local NGO in Bogra, Bangladesh is balancing influences of surrounding, local cultural values and external donor assistance in its HIV/AIDS prevention practice. Having stayed in the country for ... -
Balancing trust and control through dialogue meetings in Norwegian school district governance
(Educational Research for Policy and Practice;, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-18)Increased attention has been paid to school superintendents and their role in school reforms. Still, there are few studies on dialogue meetings between actors at different lev- els in the school hierarchy. The current paper ... -
Ballspill i kroppsøving. En kvalitativ studie av hvordan fem lærere på ungdomsskolen legitimerer bruken ballspill i deres undervisningspraksis i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Ballspill i kroppsøving er det overordnede temaet for denne mastergradavhandlingen. Ballspill og idrettsaktiviteter har i lang tid blitt sett på som en sentral del av det elevene skal lære og erfare i kroppsøving. Dette ... -
"Bare kall meg Lucifer": Fra Baudelaire og Bulgakov til "Sympati for djevelen"
(Journal article; Peer reviewed, 2017)1968, spiller en viktig rolle i rockens kanon. Den markerte at djevelen nå for alvor hadde gjort sin inntreden i rocken og i 60- tallets ungdomskultur. Ifølge Jagger var sangen inspirert av hans lesning av Charles ... -
Barn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologier
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant ... -
Barn og ungdommer sin psykiske helse og sosiale medier – Folkehelse og livsmestring i sosiale mediers tidsalder
(Master thesis, 2022)Sosiale mediers voksende popularitet blant barn og ungdommer har ført til mer oppmerksomhet rundt effektene sosiale medier har på barn og ungdommer sin psykiske helse. Derfor har jeg derfor gjennomført en litteraturgjennomgang ... -
Barndom som kilde til motstandsdyktighet
(Chapter; Peer reviewed, 2022-03-29)Fokuset for dette kapittelet er nødvendigheten av det særegne ved pedagogikken i norske barnehager; den helhetlige tilnærmingen. En tilnærming hvor personalet både skal sørge for å møte barnets behov for omsorg og lek, og ... -
Barne- og ungdomsarbeideren- fortellinger fra et levd barnehageliv. En kvalitativ intervjustudie med praksiskandidater som har tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan en gruppe barne- og ungdomsarbeidere beskriver sine kompetanser i møter med barnehagens hverdagsliv. Alle barne- og ungdomsarbeiderne som har deltatt i denne studien har tatt ... -
Barnefamiliers bostedsvalg i bydel Grorud: Norsk likhetstankegang som premiss i flerkulturelle skoler og barnehager.
(Master thesis, 2013)The idea for this project stems from the ongoing media debate about Groruddalen and the schools, where the majority of the students in many schools come from an ethnic minority group. Despite the fact that the debate has ... -
Barnefamiliers flytting fra Groruddalen : hva betyr skole?
(Master thesis, 2013)At noen barnefamilier med etnisk majoritetsbakgrunn flytter fra Groruddalen, samt at flere med etnisk minoritetsbakgrunn kommer til, er vel dokumentert. Men også barnefamilier med minoritetsbakgrunn flytter, og en del ... -
Barnehagelærere med masterutdanning: Omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen
(Research report, 2022-10-26)Rapporten tar utgangspunkt i myndighetenes mål om å øke andelen barnehagelærere med masterutdanning i barnehagen, og går igjennom tilgjengelige data om antall barnehagelærere med en slik utdanning. Rapporten tar også for ... -
Barnehagelærerens profesjonalisering gjennom økt kompetanse. En kvantitativ studie av de nyutdannede barnehagelærernes valg etter bachelorgraden
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er barnehagelæreres profesjonskvalifisering gjennom økt kompetanse. Følgende tre forskningsspørsmål er undersøkt gjennom en kvantitativ tilnærming: 1. Hva gjør de nyutdannede barnehagelærerne? 2. Hva ... -
Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler
(Norsk tidsskrift for logopedi;Nr. 4 | Desember 2019 | Årgang 65, Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen ... -
Barnehagelæreres tanker om sorg og omsorg - En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i Barnehagekunnskap, på OsloMet. Oppgavens tema er sorg og omsorg i barnehagen. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan tenker barnehagelærere om sin rolle i møte med barn i sorg?» Oppgaven tar ... -
Barnehagelærerprofesjonen i og med jakten på «kvalitet» - En Foucault-inspirert analyse
(Master thesis, 2015)In this thesis, I have focused on the early childhood education teacher profession in and with the pursuit of «quality». I have chosen this topic as I experience that the focus on quality has been vast in the recent ... -
"Barnehagen er ingen søndagsskole ..." Religion i barnehager med forskjellige livssynsvedtekter
(Prismet;Vol 72 Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Hvordan forstår et utvalg styrere og pedagogiske ledere de delene av fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) som handler om religion og religiøs tradisjonsformidling i barnehagen? Og hvordan arbeider de med dem i ... -
Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring
(NOA - Norsk som andrespråk;Nr 1-2 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen dreier seg om et arbeidsrelatert norskkurs for minoritetsspråklige barnehageansatte som ble gjennomført ved OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) mellom 2012 og 2017. Ut ...