Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 745-764 av 2363
-
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen?
(FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ... -
Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag
(2015)Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta ... -
Fra YFF som læringsarena til relevant yrkesutdanning
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Med innføring av Kunnskapsløftet 2006, ble faget Prosjekt til fordypning PTF, nå yrkesfaglig fordypning lansert i videregående opplæring. En viktig grunn for å innføre faget var å gi elevene mulighet til å prøve ut og å ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Two decades of international research on the digital competencies of teachers have provided several frameworks for empirical studies and curriculum development. However, research publications addressing the needed digital ... -
Frantz Fanon: Hvor kommer de gode teoriene fra? - Om frigjøringskamp, radikal empati, revolusjonær humanisme og avkolonisering av samfunnsteorier
(Agora : Journal for metafysisk spekulasjon;34(1), Journal article; Peer reviewed, 2017)Frantz Fanon, født i Martinique i 1925, forbindes nok i første rekke med den algeriske frigjøringskampen. Men han er også opphavsmann til en rekke skrifter med en utrolig tematisk og teoretisk spennvidde, fra individuell ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
Free space in action research and in project oriented traineeship
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Fremmedkrigere og terror
(Kritisk juss;ÅRGANG 45 nr. 1,, Journal article; Peer reviewed, 2019)En rekke såkalte fremmedkrigere har blitt dømt de siste årene etter relativt nye terrorbestemmelser i norsk strafferett. Disse personene har blitt domfelt etter opphold i Syria hvor de skal ha vært i kontakt med grupper ... -
Fremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og ... -
Fridays For Future: Using Social Media in the Mobilization of a Global Social Movement
(Master thesis, 2022)This master’s thesis in International Education and Development contributes to the understanding of how social movements can mobilize globally through digital advocacy. Specifically, it focuses on the youth-led climate ... -
Fritaksproblematikken som forsvant : norske grunnskolerektorer og skolens fritaksbestemmelser
(Prismet;60, (3), Journal article; Peer reviewed, 2009)How are the exemption provisions due to personal belief managed in Norwegian schools today? How many parents and students claim exemptions from parts of the teaching? This article presents some results from an empirical ... -
From a closed mind to an open mind through an action research project: how can I improve my practice?
(Master thesis, 2010)Hvordan har jeg forbedret min praksis og lagt tilrette for at mine elever kan forbedre sin praksis. Med fokus på: endringer I holdninger miljø faglige oppgaver Jeg brukte aksjonsforskning fordi dens kjennetegn er forskning ... -
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The integrated status of Social Studies in the Norwegian Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2020 reflects an international educational trend pertain- ing to a movement from ... -
From Christopher Columbus to Evo Morales : indigenous exclusion and inclusion in urban education in El Alto, Bolivia
(Master thesis, 2009)This thesis looks into the educational system in Bolivia, with a main focus on the implementation of intercultural and bilingual education (EIB) in the urban areas. According to the current educational reform from 1994, ... -
From International Plans to National Practice: How are Issues of Inequality Addressed in Education for Sustainable Development in Teacher Training? A case study research on how issues of inequality are addressed through Education for Sustainable Development in teacher training in Botswana, Namibia, and Zimbabwe
(Master thesis, 2021)Sustainable Development Goal (SDG) 4.7 on Education for Sustainable Development (ESD) is an international goal, which needs to be implemented nationally to be achieved. By using theories on globalization and coloniality, ... -
From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-22)A key challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between the school-based and the enterprise-based parts of learning. This study explores the conditions that are important for ... -
Funksjonshemmede, kroppsøving og tilpasset opplæring i skolen.
(Spesialpedagogikk;48(7), Academic article, 2012)Tilpasset opplæring er et viktig opplærings- og utdanningsprinsipp (Opplæringsloven 2011, § 1-3, LK 06) i den grunnleggende utdanningen skolen gir, og som skal tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. I hvilken ... -
Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en studie av 20 andreklassebarns fysiske aktivitet gjennom en dag ved Aktivitetsskolen i Oslo. Resultatene viser et relativt høyt gjennomsnittlig fysisk aktivitetsnivået blant de undersøkte ...