Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
Abstract
Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve
semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til
slutting i læretiden sett fra perspektivene til tidligere lærlinger og representanter fra
lærebedrifter og opplæringskontor. Informantene i dette prosjektet representerer tre ulike
grupper innenfor fagopplæringssystemet i Oslo: seks er tidligere lærlinger som på
intervjutidspunktet nylig var part i en hevet lærekontrakt, tre er representanter fra ulike
lærebedrifter og som på intervjutidspunktet daglig jobbet med lærlinger. De to siste
informantene er representanter fra to ulike opplæringskontor. De to sistnevnte aktørene har
også erfaring med heving av lærekontrakter, men på et mer generelt nivå enn de tidligere
lærlingenes personlige erfaringer.
Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er forskjellige perspektiver på lærling og
sosialisering gjennom deltakelse i et praksisfellesskap, som Lave og Wengers situerte
læringsteori, Fuller og Unwins perspektiver på restriktive og ekspansive læringsmiljø, samt
perspektiver på veiledning i en arbeidskontekst (Billett, Eikeland, Reegård) og på overganger
fra skole til arbeid. Det finnes mye forskning på frafall generelt i Norge, men lite forskning på
frafall i læretiden, derfor baserer tidligere forskning seg i stor grad på forskning fra flere
europeiske land, i tillegg til Australia. Noe norsk forskning er likevel med.
Funnene er delt inn i fem kategorier: brå overgang og ikke-møtte forventninger til læretiden;
lærling eller arbeidstaker?; skuffende og dårlige erfaringer rundt veiledning i læretiden;
opplevelse av ensomhet og usikkerhet i arbeidsmiljøet; opplæringskontorets betydning.
Resultatene peker i retning av at lærlingene ikke følte seg godt nok forberedt på læretiden, et
perspektiv de øvrige informantene delte. Forventningene oppfattes av lærlingene som for
høye. Funnene indikerer også at fagopplæringssystemet er komplisert for alle involverte
aktører - ikke bare for lærlingene, og informasjonsflyten mellom disse oppfattes som
utilstrekkelig. Når det gjelder kvaliteten på opplæringen, peker lærlingene spesielt på
mangelfull og skuffende veiledning, og at dette har bidratt til heving av lærekontrakt. Samlet
sett er manglende innsikt i systemet, skuffende erfaringer med veiledning, opplevelsen av for
høye forventninger, lite planlagt og tilrettelagt opplæring noe som har hindret læring og en
optimal sosialiseringsprosess i læretiden, og påvirket heving av lærekontrakt. Avslutningsvis i
oppgaven diskuterer vi implikasjoner som tar sikte på hvordan unge voksne kan bli forberedt
på overgangen fra skolen til læretiden; samarbeid og koordinasjon mellom de ulike aktørene;
rekruttering av lærlinger i bedrifter.