Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2054-2073 av 2363
-
“This is not me” – A critical discussion about methodological issues concerning agency and participatory sense-making in qualitative research with children
(International Journal of Qualitative Methods (IJQM);Volume 21: 1–11, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-18)Participatory sense-making and agency are important methodological issues in qualitative research, especially that involving children. In this article we investigate and discuss how agency unfolds in three specific situations ... -
This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity
(Sport, Education and Society;, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-12)In physical education (PE), learning about and with the body is central. During their physical education teacher education (PETE) program, students are presented with different understandings and practices regarding the ... -
Tid for lek - tid for utvikling. Et forskers blikk på aksjonslæring i barnehagen med tema inkluderende lekemiljø. Kvalitativ metode
(Master thesis, 2023)Overskriften på masteroppgaven er Tid for lek - tid for utvikling. I denne studien har jeg utforsket hvordan personalet kan jobbe for å inspirere til lek og inkludering i lekefellesskap. Tidsperspektivet i overskriften ... -
Tid som kritisk tema og filosofisk omgrep : nokre implikasjonar for kvalitetsdiskursar innan barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2011)This is a Master’s in Early Childhood Education from Oslo College, Norway. The main focus is the philosophical thinking about time and quality in kindergarten in light of some discourses in a society that is characterized ... -
Tidlig innsats som systemisk strategi i skolen: En kvalitativ casestudie på ledernivå ved grunnskolene i én kommune
(Master thesis, 2020)Tidlig innsats i skolen er tema for avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er tidlig innsats et sentralt prinsipp for skolers pedagogiske virksomhet. Forskningsdesignet er et casedesign, rettet mot én kommunes strategiske ... -
Tidlig jødedom som kontekst for studiet av Det nye testamente : noen linjer i Sverre Aalens vitenskapelige forfatterskap
(Tidsskrift for teologi og kirke;81 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)This essay was originally presented as a lecture as part of the celebration of Professor dr. theol. Sverre Aalen’s 100’th anniversary at the Norwegian School of Theology, 7th of December 2009. The aim of the article was ... -
Tilbake til virkeligheten, men hvilken? Notater om science fiction før og nå
(Bok og bibliotek;(2), Journal article, 1995) -
«Tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk». En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker lærere i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk i videregående skole
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvilke faktorer mener lærere er hemmende og fremmende i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med tegnspråk i videregående skole? Formål og bakgrunn: Opplæringsrettighetene i og på tegnspråk, for ... -
Tilpasset opplæring for elever som trenger ekstra tilrettelegging på helse- og oppvekstfag.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Adapted education for pupils who need extra facilitation in health- and youth development programs. Adapted education for pupils who need extra facilitation in health and youth development programs (HO: helse- og oppvekstfag) ... -
Tilpasset opplæring for et inkluderende klasserom
(Bachelor thesis, 2018-04)Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen, det inkluderer også undervisning i mat og helsefaget. Tilpasset opplæring er en rett alle elever har krav på i samsvar med sine evner og ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om tilpasset matematikkundervisning for evnerike elever på ungdomstrinnet. Alle elever har rett på undervisning som er tilpasset dem, uavhengig av deres mestringsgrad. De evnerike elevene trenger ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at det i skolen er mange flerspråklige elever, og de fleste lærere kan derfor oppleve å få ansvaret for å tilpasse opplæringen for flerspråklige elever. For at flerspråklige elever ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med diagnosen ADHD - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring om tilpasset opplæring for elever med diagnosen ADHD
(Master thesis, 2023)Formål: Oppgaven har til hensikt å undersøke hvilke vurderingspraksiser og erfaringer kroppsøvingslærere har med tilpasset opplæring knyttet til elever med diagnosen ADHD i ungdomsskolen. Studien retter søkelys på hvilke ... -
Tilpasset opplæring i matematikk - En kvalitativ undersøkelse av læreres tilpasning av matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt læreres tilpasninger av undervisningen i matematikk. Problemstillingen i undersøkelsen har vært følgende: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
Tilpasset opplæring i ulik skolearkitektur
(FORMakademisk;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen har jeg undersøkt ulike læreres opplevelser av, forestillinger om og preferanser til to ulike former for skolearkitektur. Artikkelen er basert på observasjon av, og intervjuer med, syv lærere. Tre av ... -
Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som læringsarena
(Master thesis, 2009)Tema for denne avhandling er Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som læringsarena. Jeg undersøker begrepet tilpasset opplæring og hvilken rolle bruk av skolebiblioteket som læringsarena har i realiseringen ... -
Tilrettelegging av fagspråkopplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Denne studien innen humaniora, utspiller seg i det yrkesfaglige utdanningsprogrammet for kjøretøy, ved avdelingen for Teknologi og industrifag. Flere av elevene som begynner på denne linjen er minoritetsspråklige, og har ... -
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ...