Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2074-2093 av 2363
-
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ... -
Tilrettelegging for egenvurdering av digital kompetanse
(Master thesis, 2015)Digital kompetanse har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og er utpekt som en av nøkkelkompetansene for livslang læring. Digital kompetanse er essensiell for deltakelse i det stadig voksende digitale ... -
Tilrettelegging for fysisk aktivitet i skolefritidsordningen i Oslo
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen, som bygger på et kvalitativt forskningsprosjekt, belyser hvordan det var lagt til rette for fysisk aktivitet ved to skolefritidsordninger (SFO) i Oslo i 2003 og 2013. I 2003 var det opp til barna å ... -
Tilsyn av trafikklærers undervisning: «Hvordan erfarer trafikklærere tilsyn av undervisning, og hvordan kan tilsyn bidra til å øke lærerens undervisningskompetanse»?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Bakgrunnen for å skrive om tilsyn av trafikklærers undervisning er den store oppmerksomheten dette får både av trafikkskoler og i media. Tilsyn av undervisning er et tema som trafikklærere i Norge diskuterer daglig, og ... -
Tiltak for elever som er i matematikkvansker. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å fremstille en systematisk oversikt over nyere forskning på tiltak som fremmer matematikkferdighetene til elever som strever med faget. Problemstillingen er: Hvilke tiltak fremmer ... -
Tilvenning - En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fortolkende tilnærming, inspirert av fenomenologien. Oppgavens formål er å utforske fenomenet tilvenning i barnehagen gjennom en teoretisk og empirisk utforsking. ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(Master thesis, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen
(Journal article, 2008)Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med partene i arbeidslivet for å sikre at ... -
TIP : nytt utdanningstilbud krever nye tilnærminger
(Journal article, 2008)I denne artikkelen vil jeg gå nærmere inn på skolehverdagen – på behovet for virkelig å ta i bruk det mulighetsrommet som læreplanverket i Kunnskapsløftet gir. Ikke som mulighet til å ”gjøre det vi alltid har gjort”, men ... -
TIP elevers læring i bedriftpraksis
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er bruk av bedrifter som et ledd i fagopplæringen for TIP elever. Hensikten er å få økt innsikt i hvordan bedriftpraksis påvirker elevenes læring. Mitt ønske er at resultatene fra denne ... -
To læringsperspektiv i jazzdans: Fra formidlingspreget danseundervisning til prosessorientert læringsfokus
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Dette forskningsarbeidet er inspirert av pedagogisk aksjonsforskning, der vi ser kritisk på jazzdansdansens undervisningstradisjoner. Vi erfarer at disse preges av ensidig formidling, og at det er elevenes måloppnåelse ... -
To veier til utdanning av helsefagarbeidere - hvordan vektlegges kvalitet og kompetanse
(Master thesis, 2023)Det finnes i dag flere veier til å bli helsefagarbeider. I sin nåværende form oppsto helsearbeiderfaget med skolereformen «Kunnskapsløftet» i 2006, som en kombinasjon av fagene hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Det ble ... -
Toleranse, kultursensitivitet og akkulturasjon: Interkulturelle utfordringer for primærhelsetjenesten og nyankomne innvandrere i Norge
(FLEKS-Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: Since the 1970s, Norway has experienced a significant increase in population diversity. In 2001, a patient-list system, also referred to as the General Practitioner (GP) Scheme (Norwegian: Fastlegeordning), was ... -
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
(Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
Tore Linné Eriksen og de store utviklingsspørsmålene
(FLEKS-Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice;2(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)This article reviews some of Tore Linné Eriksen’s works within development studies/development research. In a recent introduction to development studies from 2013, he presented development research as a cross-disciplinary ... -
Tospråklige lærerstudenters erfaringer med gruppearbeid. Skremmende og konfliktfylt eller demokratisk og lærerikt?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Tospråklige lærerstudenter som har sin oppvekst og utdanningsbakgrunn fra andre land og skolesystemer enn det norske, ser ut til å møte en rekke språklige og kulturelle utfordringer i møtet med det norske utdanningssystemet ... -
Toward a Method of Visual Artifact Analysis: Understanding Learners’ Design Activity in a Makerspace
(CEUR Workshop Proceedings;Vol-3136, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-17)In our research, we study end-user development and computer-supported collaborative learning in educational settings. The main research method we use is interaction analysis (IA)—the analysis of group interaction (verbal ... -
TPACK Analysis of Communities of Practice: The Context of the Norwegian Knowledge Promotion Curriculum Reform
(Chapter; Peer reviewed, 2009)This article presents three cases from the Norwegian national project "Learning Networks" to illustrate the challenges met by teachers trying to implement educational technology in their teaching. The Knowledge Promotion ... -
TPACK as shared, distributed knowledge
(Chapter; Peer reviewed, 2010)This article is summing up experiences from five years of Learning Networks established to facilitate the implementation of basic skills in all subjects and on all levels of primary and secondary education in Norway. ... -
Tradeoffs in combining domain-specific and generic skills' practice in minecraft in social studies in teacher education
(CEUR Workshop Proceedings;Vol-2101; Cultures of Participation in the Digital Age 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-23)In this paper, we describe our efforts to combine generic (domain general) and domain-specific skills’ practice in the same digital learning environment. We have implemented part of the social studies subject curriculum ...