Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som læringsarena
Abstract
Tema for denne avhandling er Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som
læringsarena. Jeg undersøker begrepet tilpasset opplæring og hvilken rolle bruk av
skolebiblioteket som læringsarena har i realiseringen av tilpasset opplæring. Avhandlingen
har følgende problemstilling: Hvilken rolle spiller bruk av skolebiblioteket som læringsarena i
lærerens arbeid med tilpasset opplæring? Hva gjør elevene på skolebiblioteket når de er der i
undervisningstiden? Jeg undersøker også folkebibliotekets rolle i undervisningen der det er
relevant. Problemstillingene analyseres i et flerkulturelt pedagogisk perspektiv. Lærerne
arbeider innenfor skolens rammer og er påvirket av ledelsens strategiske planer og
prioriteringer. Jeg undersøker virkningen av disse prioriteringer på lærerens bruk av
skolebiblioteket som læringsarena i arbeidet med tilpasset opplæring. Undersøkelsen er
gjennomført i skoleåret 2007-2008 i en barnskole med 75 % minoritetsspråklige elever.
Empirien er basert på kvalitative intervjuer med rektor, kontaktlærer på 3. trinn,
morsmålslærere på skolen, skolebibliotekar og bibliotekar i folkebibliotekets filial i tillegg til
observasjoner av elever på 3. trinn på skolebiblioteket og i klasserommet.
Trollskogen skole har en internasjonal profil og definerer utvikling av positiv identitet hos
elevene som et viktig element i realiseringen av tilpasset opplæring. Undersøkelsen viser at
Trollskolen skole prioriterer morsmålsopplæring fra første til fjerde trinn og tospråklig
fagopplæring på mellomtrinnet. Samtidig viser undersøkelsene at bruk av biblioteket som
læringsarena ikke var en integrert del av lærerens arbeid med tilpasset opplæring skoleåret
2007-2008. Forskning viser at biblioteket er en differensiert læringsarena. Det gjør
skolebiblioteket til et egnet sted for å tilpasse undervisning og læring til den enkelte elevs
behov. Både ledelsen og lærere omtaler biblioteket som en ressurs, men mangel på kvalifisert
bemanning på skolebiblioteket hindret lærerens bruk av skolebiblioteket som læringsarena og
reduserte dets pedagogiske og kulturelle funksjon. Undersøkelsen viser også at bruk av
folkebiblioteket ikke kan kompensere den pedagogiske funksjonen til skolebiblioteket. Det er
behov for at skolen definerer skolebiblioteket som et integrert element i skolens planer og
arbeid med tilpasset opplæring. Undersøkelsen viser at de majoritetsspråklige elevene hadde
større tilgang på litteratur hjemme enn de minoritetsspråklige elevene. Dette gav de
majoritetsspråklige elevene et fortrinn. For minoritetsspråklige elever blir det derfor særlig
viktig å få tilgang til litteratur og læremidler gjennom skolebibliotek og folkebibliotek.
Samtidig viser undersøkelsen at både majoritetsspråklige og minoritetsspråklige elever trenger
veiledning fra en kvalifisert skolebibliotekar i forbindelse med utvikling av egen lystlesing og
søk etter litteratur og læremidler på skolebiblioteket. The topic of this thesis is adapted education (tilpasset opplæringt) and use of the school
library as learning arena. I examine the term adapted education and the role of the school
library as learning arena in the realization of adapted education. The research questions are:
Which role does use of the library as learning arena play in the teachers work with adapted
education? What activities do the pupils undertake while they are in the school library in
school time? I examine also the role of the public library in teaching where it is relevant to do
so. The research questions are analysed in a multicultural pedagogical perspective. Teachers
work within the school’s framework, and they are influenced by the strategy plans and
prioritizations of the school leadership. I examine the influence of these prioritizations on the
teacher’s use of the school library as learning arena to realise adapted education. The research
is carried out in the school year 2007-2008 in a primary school with 75% minority language
pupils and the data is based on qualitative interviews with the headmaster, the class teacher of
a third grade class, pupils from third grade, first language teachers for minority pupils, the
school librarian and a librarian from the public library in addition to observations of third
grade pupils in the school library and in the classroom.
Trollskogen primary school has an international profile. The school defines developing a
positive identity for pupils as an important element for the realisation of adapted education.
The research shows that Trollskogen primary school prioritizes mother language teaching
from 1st to 4th grade. The school gives also bilingual teaching in subjects from 5th to 7th grade.
At the same time, the research shows that use of the library as learning arena was not
integrated into the teachers work with adapted education in the school year 2007-2008.
Research has shown that the library is a differentiated learning arena. That makes the school
library a suitable place to adapt and adjust instructions to the needs of the individual pupil.
The school leadership and the teachers describe the library as a resource, but the lack of a
qualified librarian in the school library hinders the teacher’s use of the school library as
learning arena and reduces it’s pedagogical and cultural function. The research shows that
using the public library can not compensate the pedagogical function of the school library.
There is need for the school to define the school library as an integral part of teachers’ work
with adapted learning.
The research shows that the majority language pupils had greater access to literature at home
than their minority language fellows. This gives the majority language pupils an advantage.
Therefore it is important for minority language pupil to get access to literature through the
school library and the public library. The research shows also that both majority and minority
pupils need the guidance and advice of a qualified school librarian in developing their desire
for reading and in their search for literature and other sources of learning.
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning