• Aktiv Oslo-ungdom 

      Strandbu, Åse; Bakken, Anders (NOVA Rapport 2/07, Rapport, 2007)
      Målet med rapporten er å gi en bred oversikt over Oslo-ungdoms treningsaktiviteter og medlemskap i idrettslag. Et spesielt fokus er rettet mot endringer over en tiårsperiode, samt betydningen av kjønn og minoritetsbakgrunn. ...
    • Er det skolens skyld? En kunnskapsoversikt om skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner 

      Backe-Hansen, Elisabeth; Bakken, Anders; Hegna, Kristinn (NOVA Rapport 4/08, Rapport, 2008)
      In general, girls achieve better than boys in Norwegian compulsory school. Why is this, and to what extent does the school system in itself play an active role in giving boys poorer conditions for learning? One common point ...
    • Ett år med arbeidslivsfaget 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Rapport, 2012)
      A new practical subject – Arbeidslivsfaget ("working life course")– was introduced as an option for a selected number of lower secondary schools in 2009 and 2010. It is a practical oriented course where students are to ...
    • Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn 

      Bakken, Anders; Backe-Hansen, Elisabeth; Huang, Lihong (NOVA Rapport 6/13, Rapport, 2013)
      NOVA og NIFU har evaluert leksehjelptilbudet til 1.-4. trinn, som ble gjort obligatorisk som tilbud i alle landets grunnskoler fra høsten 2010. Det overordnede målet med evalueringen var å finne ut hvordan leksehjelpen ...
    • Evaluering av tiltaket «Målrettet støtte og veiledning til kommuner og deres skoler som har vedvarende høye mobbetall» 

      Seeberg, Marie Louise; Eriksen, Ingunn Marie; Bakken, Anders (NOVA Rapport 3/15, Rapport, 2015)
      An estimated 12% of primary and lower secondary schools in Norway have struggled with bullying over a longer period of time, according to the annual Pupil Survey. The Norwegian Directorate for Education and Training has ...
    • Evaluering av «Idrett for alle i Oslo». Kartleggingsrapport 2020 

      Solstad, Gerd Marie; Bakken, Anders (2020;8, Research report, 2020)
      Satsingen «Idrett for alle i Oslo» ble startet av Oslo Idrettskrets i 2018 med mål om økt og mer mangfoldig idrettsdeltakelse blant barn og unge. I denne rapporten kartlegger vi utgangspunktet for idrettssatsingen som NOVA ...
    • Felles fokus. En stuide av skolemijøprogrammer i norsk skole 

      Eriksen, Ingunn Marie; Hegna, Kristinn; Bakken, Anders; Lyng, Selma Therese (NOVA Rapport 15/14, Rapport, 2014)
      The aim of this study is to gain more knowledge about the psychosocial school environment in Norwegian primary and secondary education. It consists of two parts. In this first part, we review the evaluations of the ...
    • For store forventninger? 

      Bakken, Anders; Elstad, Jon Ivar (NOVA Rapport 7/12, Rapport, 2012)
      Dette er sluttrapporten fra et prosjekt der NOVA har vurdert hvorvidt skolereformen Kunnskapsløftet er et skritt i retning av å utjevne sosiale forskjeller i læringsutbytte. Funnene tyder ikke på at Kunnskapsløftet har ...
    • Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet 

      Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 11/13, Rapport, 2013)
      Since autumn 2009 a new subject – «arbeidslivsfag» – has been implemented as an experiment in 133 selected lower secondary schools. The intension has been to develop a practical subject, as an alternative to students who ...
    • Gode skoler - gode for alle? 

      Bakken, Anders; Danielsen, Kirsten (NOVA Rapport 10/11, Rapport, 2011)
      The project Does the Knowledge Promotion reform also promote equality in achievement? is part of an ongoing evaluation of a major educational reform which takes place in Norwegian primary and secondary schools from 2006 ...
    • Holdninger til ekstremisme. Resultater fra Ung i Oslo 2015 

      Vestel, Viggo; Bakken, Anders (NOVA Rapport 4/16, Rapport, 2016)
      Denne rapporten har to målsettinger. For det første skal den gi ny kunnskap om utbredelsen av holdninger til ekstremisme blant ungdom i Oslo i alderen 16–19 år. Dette er holdninger som typisk finnes innenfor dagens ...
    • Idrettens posisjon i ungdomstida. Hvem deltar og hvem slutter i ungdomsidretten? 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport;2/19, Research report, 2019)
      <p>Denne rapporten handler om hvem som rekrutteres til ungdomsidretten, og hvem som slutter med organisert idrett i løpet av ungdomsårene. Rapporten tar også for seg forholdet mellom trening i den organiserte idretten og ...
    • Minoritetsspråklig ungdom i skolen 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 15/03, Rapport, 2003)
      Rapporten gir oppdatert kunnskap om minoritetsspråklige elevers situasjon i ungdomsskolen og videregående opplæring. Det sentrale siktemålet er å studere elevenes karakterer. Samtidig vies elevenes skoletilpasning og deres ...
    • Ny start med Ny GIV? 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 23/11, Rapport, 2011)
      Ny GIV is a three-year effort by the government to increase the completion rate in secondary education. This report is about the Transition Project (Overgangsprosjektet) in Ny GIV. The aim of the Transition Project is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Sandlie, Hans Christian (NOVA Rapport 13/13, Rapport, 2013)
      One of the major goals in Norwegian education policy is to improve the completion rate in upper secondary education. In 2011 the Government initiated a large-scale three-year effort – Ny GIV. The overarching goal is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie (NOVA Rapport 1/15, Rapport, 2015)
      I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ...
    • Oslo-ungdom i koronatiden. En studie av ungdom under covid-19-pandemien 

      Bakken, Anders; Pedersen, Willy; von Soest, Tilmann; Sletten, Mira Aaboen (2020;12, Research report, 2020)
      Rapporten oppsummerer hovedfunnene fra undersøkelsen «Oslo-ungdom i koronatiden». Den kartlegger ungdoms hverdagsliv mens covid-19-pandemien preget landet på det mest intense våren 2020. Undersøkelsen belyser hvordan ungdom ...
    • Prestasjonsforskjeller i Kunnskapsløftets første år 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 9/10, Rapport, 2010)
      This is the second report from NOVAs project – Does the Knowledge Promotion reform also promote equality in achievement ? The project is part of a large and ongoing evaluation of the Knowledge Promotion reform, initiated ...
    • Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier Ungdata-undersøkelsene? 

      Bakken, Anders; Frøyland, Lars Roar; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/16, Rapport, 2016)
      This report gives a comprehensive and updated presentation of the impact socioeconomic resources have on the living conditions of Norwegian youth. It aims to describe a broad spectrum of social inequalities between Norwegian ...
    • Stress og press blant ungdom. Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager 

      Eriksen, Ingunn Marie; Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; von Soest, Tilmann (NOVA Rapport 6/17, Rapport, 2017)
      De siste tiårene har det vært en økning i selvrapporterte psykiske helseplager, særlig blant unge jenter. Målet med rapporten har vært å få mer kunnskap om hva som ligger bak denne økningen. Ved hjelp av fokusgruppeintervjuer ...