• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det skolens skyld? En kunnskapsoversikt om skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner

Backe-Hansen, Elisabeth; Bakken, Anders; Hegna, Kristinn
Research report
Thumbnail
View/Open
3204_1.pdf (2.434Mb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/4957
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • NOVA rapport [414]
Abstract
 
 
Gutter oppnår gjennomsnittlig dårligere læringsresultater i grunnskolen enn jenter. Forskjellene er ikke dramatiske, men synes å være nokså robuste i tid og rom. Rapporten gir en oversikt over forskning som belyser barnehagens og skolens bidrag til slike kjønnsforskjeller og diskuterer forutsetninger for at tiltak kan bidra til utjevning. Et hovedfunn er at det foreligger lite forskning som direkte undersøker sammenhenger mellom skolens virkemåte og gutter og jenters læring. Mye tyder på at skolens viktigste bidrag er at den reproduserer allerede eksisterende forskjeller. For å utjevne slike forskjeller må skolen bestrebe seg på å utvikle en inkluderende skolekultur, hvor både gutter og jenter får utnyttet sitt potensiale for å lære.
 
Publisher
Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
Series
NOVA Rapport 4/08

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit