Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBacke-Hansen, Elisabeth
dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.contributor.authorHegna, Kristinn
dc.date.accessioned2020-06-21T13:34:25Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:35:05Z
dc.date.available2020-06-21T13:34:25Z
dc.date.available2021-04-30T07:35:05Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-82-7894-278-9
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/4957
dc.description.abstracten
dc.description.abstractGutter oppnår gjennomsnittlig dårligere læringsresultater i grunnskolen enn jenter. Forskjellene er ikke dramatiske, men synes å være nokså robuste i tid og rom. Rapporten gir en oversikt over forskning som belyser barnehagens og skolens bidrag til slike kjønnsforskjeller og diskuterer forutsetninger for at tiltak kan bidra til utjevning. Et hovedfunn er at det foreligger lite forskning som direkte undersøker sammenhenger mellom skolens virkemåte og gutter og jenters læring. Mye tyder på at skolens viktigste bidrag er at den reproduserer allerede eksisterende forskjeller. For å utjevne slike forskjeller må skolen bestrebe seg på å utvikle en inkluderende skolekultur, hvor både gutter og jenter får utnyttet sitt potensiale for å lære.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 4/08
dc.subjectNOVA
dc.titleEr det skolens skyld? En kunnskapsoversikt om skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjonerno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/ebha
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/khegna
fagarkivet.source.pagenumber105


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel