Sammendrag
Ny GIV er en satsing fra regjeringen for å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring. Rapporten handler om intensivopplæringen i regning, lesing og skriving som tilbys elever med svake skoleprestasjoner på ungdomstrinnet. Formålet har vært å gi en bred beskrivelse av erfaringer med intensivopplæringen, organiseringen på skolene, samt å etablere et register over deltagende elever. Det er gjennomført spørreundersøkelser blant elever, lærere og skoleledere, og det er innhentet karakter og fraværsinformasjon om deltakende elever. Kartleggingen viser at Ny GIV ble godt mottatt av elever, lærere og skoleledere. Rekrutteringen til Ny GIV var imidlertid noe bredere enn intensjonen (de 10 prosentene med dårligst karakterer). Videre økte karakterene samlet sett mer blant elever på skoler som ikke deltok i Ny GIV, i løpet av tiltaksperioden, mens Ny GIV-elevene gikk relativt mer fram i matematikk.