• Aktiv Oslo-ungdom 

      Strandbu, Åse; Bakken, Anders (NOVA Rapport 2/07, Report, 2007)
      Målet med rapporten er å gi en bred oversikt over Oslo-ungdoms treningsaktiviteter og medlemskap i idrettslag. Et spesielt fokus er rettet mot endringer over en tiårsperiode, samt betydningen av kjønn og minoritetsbakgrunn. ...
    • Er det skolens skyld? En kunnskapsoversikt om skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner 

      Backe-Hansen, Elisabeth; Bakken, Anders; Hegna, Kristinn (NOVA Rapport 4/08, Research report, 2008)
      Gutter oppnår gjennomsnittlig dårligere læringsresultater i grunnskolen enn jenter. Forskjellene er ikke dramatiske, men synes å være nokså robuste i tid og rom. Rapporten gir en oversikt over forskning som belyser barnehagens ...
    • Ett år med arbeidslivsfaget 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Research report, 2012)
      Denne rapporten er den andre i evalueringen av Arbeidslivsfaget – et forsøksfag innført på ungdomstrinnet som et alternativ til å lære seg fremmedspråk. I denne andre underveisrapporten undersøker vi hvordan elevene og ...
    • Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn 

      Bakken, Anders; Backe-Hansen, Elisabeth; Huang, Lihong (NOVA Rapport 6/13, Report, 2013)
      NOVA og NIFU har evaluert leksehjelptilbudet til 1.-4. trinn, som ble gjort obligatorisk som tilbud i alle landets grunnskoler fra høsten 2010. Det overordnede målet med evalueringen var å finne ut hvordan leksehjelpen ...
    • Evaluering av tiltaket «Målrettet støtte og veiledning til kommuner og deres skoler som har vedvarende høye mobbetall» 

      Seeberg, Marie Louise; Eriksen, Ingunn Marie; Bakken, Anders (NOVA Rapport 3/15, Report, 2015)
      Rapporten er en evaluering av tiltaket «Målrettet støtte og veiledning til kommuner og deres skoler som har vedvarende høye mobbetall.» Målet med tiltaket er å hjelpe skoler til å utvikle læringsmiljøet på skolene slik at ...
    • Evaluering av «Idrett for alle i Oslo». Kartleggingsrapport 2020 

      Solstad, Gerd Marie; Bakken, Anders (2020;8, Research report, 2020)
      Satsingen «Idrett for alle i Oslo» ble startet av Oslo Idrettskrets i 2018 med mål om økt og mer mangfoldig idrettsdeltakelse blant barn og unge. I denne rapporten kartlegger vi utgangspunktet for idrettssatsingen som NOVA ...
    • Felles fokus: En stuide av skolemiljøprogrammer i norsk skole. 

      Eriksen, Ingunn Marie; Hegna, Kristinn; Bakken, Anders; Lyng, Selma Therese (NOVA Rapport 15/14, Report, 2014)
      Dette er første rapport fra prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø». Målet er dels å gi en uavhengig vurdering av effektstudiene av antimobbe- og læringsmiljøprogrammer i norsk skole, dels å analysere bruken ...
    • For store forventninger? 

      Bakken, Anders; Elstad, Jon Ivar (NOVA Rapport 7/12, Report, 2012)
      Dette er sluttrapporten fra et prosjekt der NOVA har vurdert hvorvidt skolereformen Kunnskapsløftet er et skritt i retning av å utjevne sosiale forskjeller i læringsutbytte. Funnene tyder ikke på at Kunnskapsløftet har ...
    • Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet 

      Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 11/13, Report, 2013)
      Dette er sluttrapporten fra en evaluering av et treårig forsøkmed et praktisk fag i ungdomstrinnet - arbeidslivsfaget. Fagetskal være et alternativ til fremmedspråk og har vært innført som ettav flere tiltak for å gjøre ...
    • Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet 

      Bakken, Anders; Seippel, Ørnulf (NOVA Notat 10/12, Notat, 2012)
      Reformen Kunnskapsløftet ble innført i hele grunnopplæringen fra 2006. Målet med notatet er å undersøke hva som kjennetegner skoler som etter at reformen har fått virke noen år, har hatt resultatmessig framgang. Analysene ...
    • Gode skoler - gode for alle? 

      Bakken, Anders; Danielsen, Kirsten (NOVA Rapport 10/11, Report, 2011)
      Dette er tredje delrapport fra prosjektet Kunnskapsløftet – også et løft for utjevning av sosial ulikhet i læringsutbytte? Gjennom en casestudie av seks strategisk valgte ungdomsskoler belyser rapporten forholdet mellom ...
    • Holdninger til ekstremisme. Resultater fra Ung i Oslo 2015 

      Vestel, Viggo; Bakken, Anders (NOVA Rapport 4/16, Report, 2016)
      Denne rapporten har to målsettinger. For det første skal den gi ny kunnskap om utbredelsen av holdninger til ekstremisme blant ungdom i Oslo i alderen 16–19 år. Dette er holdninger som typisk finnes innenfor dagens ...
    • Idrettens posisjon i ungdomstida. Hvem deltar og hvem slutter i ungdomsidretten? 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport;2/19, Research report, 2019)
      Denne rapporten handler om hvem som rekrutteres til ungdomsidretten, og hvem som slutter med organisert idrett i løpet av ungdomsårene. Rapporten tar også for seg forholdet mellom trening i den organiserte idretten og ...
    • Idrettsdeltakelse blant ungdom – før, under og etter koronapandemien 

      Bakken, Anders; Strandbu, Åse (NOVA Rapport;4: 2023, Report, 2023)
      Denne rapporten har to siktemål: Det ene er å gi en oppdatert beskrivelse av ungdoms treningsvaner og deltakelse i idrett. Hvor ofte trener ungdom på ulike arenaer - i idrettslag, på treningsstudio, på egen hånd og på mer ...
    • Minoritetsspråklig ungdom i skolen 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 15/03, Report, 2003)
      Rapporten gir oppdatert kunnskap om minoritetsspråklige elevers situasjon i ungdomsskolen og videregående opplæring. Det sentrale siktemålet er å studere elevenes karakterer. Samtidig vies elevenes skoletilpasning og deres ...
    • Ny start med Ny GIV? 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 23/11, Report, 2011)
      Ny GIV er en satsing fra regjeringen for å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring. Rapporten handler om intensivopplæringen i regning, lesing og skriving som tilbys elever med svake skoleprestasjoner på ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Sandlie, Hans Christian (NOVA Rapport 13/13, Report, 2013)
      I 2011 igangsatte Regjeringen Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet er ett av satsingsområdene, der målet er å styrke innsatsen overfor ungdom som er i ferd ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie (NOVA Rapport 1/15, Report, 2015)
      I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ...
    • Oppvekstmiljø i utsatte byområder. Resultater fra Ungdata-undersøkelser i seks utvalgte kommuner 

      Andersen, Patrick Lie; Bakken, Anders (NOVA-notat;1:2020, Research report, 2020)
      I notatet undersøkes oppvekstvilkårene for ungdom i byområder med og uten levekårsutfordringer. Ungdata-undersøkelsene brukes til å kartlegge ungdoms selvbilde, sosiale relasjoner, opplevelse av skolemiljø, skoletrivsel, ...
    • Oslo-ungdom i koronatiden. En studie av ungdom under covid-19-pandemien 

      Bakken, Anders; Pedersen, Willy; von Soest, Tilmann; Sletten, Mira Aaboen (2020;12, Research report, 2020)
      Rapporten oppsummerer hovedfunnene fra undersøkelsen «Oslo-ungdom i koronatiden». Den kartlegger ungdoms hverdagsliv mens covid-19-pandemien preget landet på det mest intense våren 2020. Undersøkelsen belyser hvordan ungdom ...