• Atferdsøkonomi, 'dulting' og forbrukerpolitikk 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 13-2015, Prosjektnotat, 2015)
      Satsingsområdet atferdsøkonomi ved SIFO 2013-2015. I dette notatet har vi samlet presentasjonene fra konferansen Atferdsøkonomi, ‘dulting’ og forbrukerpolitikk som SIFO arrangerte i samarbeid med Barne-, likestillings- ...
    • Burde det, skjønne det, men gjøre det? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 1-2007, Notat, 2007)
      Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av ...
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Forbrukerkompetanse 2006 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)
      Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ...
    • Forbrukermarkedene 2012 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)
      The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...
    • Handlekurven som politisk arena? 

      Terragni, Laura; Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2006, Notat, 2006)
      Dette notatet er basert på SIFO-surveyen 2006, der en del av spørsmålene skal gjentas over tid. Målsetningen med SIFOsurveyen r å få økt innsikt i forbrukernes situasjon, med vekt på hvordan forbrukerne orienterer seg og ...
    • Hvem bør ha hovedansvar for salg av strøm og teletjenester? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 11-2006, Notat, 2006)
      To av tre som har bestemt seg er skeptiske til dereguleringen av strømmarkedet, mens tre av fire av de som har bestemt seg er positive til dereguleringen av teletjenester. De som tjener mer enn 500.000 i året holder ...
    • Hvorfor bytter du ikke bank? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2010, Notat, 2010)
      Basert på siste års mobilitet er det særlig strømmarkedet, men også bankmarkedet som fram-står som problematisk. Mens 9 prosent sier de skiftet strøm og 11 prosent sier de skiftet bank i løpet av de siste tolv månedene, ...
    • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Prosjektnotat, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Taxi-markedet: Tilslørte takster eller prisblinde passasjerer? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2015, Prosjektnotat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5-2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Økonomi og livsfase 

      Brusdal, Ragnhild; Berg, Lisbet; Lavik, Randi (Prosjektnotat 1-2014, Notat, 2014)
      Nummer: 1-2014