Burde det, skjønne det, men gjøre det?
Abstract
Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av disse tror de kommer til å gjøre det i løpet av de neste seks månedene. Godt under halvparten (40%) har et (mer eller mindre) økonomisk reflektert forhold til sin bankøkonomi. I tillegg er 17 prosent opptatt av å ha en god kunderådgiver. Resten, 43 prosent er stort sett uinteressert i bank. Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av disse tror de kommer til å gjøre det i løpet av de neste seks månedene. Når vi tar hensyn til både respondentenes vurdering av egen bankøkonomi, relasjon til banken og forventet egenaktivitet (bytte/reforhandle/passiv) ser det ut til at omtrent hver tredje forbruker er fornøyd og lojal til sin bank fordi de har grunn til det. I tillegg er hver fjerde forbruker fornøyd og lojal til sin bank uten at de har et reflektert forhold til bankøkonomi (ubegrunnet lojalitet). En av tre gir uttrykk for direkte mistillit til sin bank, knyttet enten opp mot bankøkonomi eller service. Potensialet for økt kundemobilitet skulle dermed være tilstede. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey