SIFO Rapport: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 329
-
Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet?
(Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ... -
Delingsøkonomien i Norge
(Oppdragsrapport 3-2016, Report, 2016)SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ... -
Nyheter i en digitalisert hverdag
(Oppdragsrapport 10-2016, Report, 2016)Rapporten beskriver resultater fra prosjektet «Nyheter i endring – en studie av unge menneskers konsum av nyheter på smarttelefon». Prosjektet ble i hovedsak gjennomført av SIFO i 2015 med midler fra Rådet for anvendt ... -
Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske?
(Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ... -
Ungdommens eget forbruk
(Fagrapport 9-1995, Report, 1995)Rapporten tar for seg ungdommens eget forbruk. Den handler ikke om deres totale forbruk, men om hva de bruker egne penger på. Dette tenkes å være et uttrykk for det ungdomskulturelle forbruk. -
Økonomisk utsatthet 2016
(Oppdragsrapport 13-2016, Report, 2016)Økonomisk utsatthet handler om utfall hvor markedsmekanismen, helt eller delvis, ikke leverer forventet velferd. Husholdene kan være utsatt på mange måter, og be- finne seg i posisjoner hvor man blir rammet av flere former ... -
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ... -
Vareutvalg av mat og drikke i norske dagligvarebutikker
(Oppdragsrapport 7-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Forbrukerrådet har Forbruksforskningsinstituttet SIFO presentert og oppdatert nye tall knyttet til utviklingen av vareutvalget av mat og drikke i norske dagligvarebutikker – herunder sammenligning med Sverige. -
Fra rent til nyvasket
(Fagrapport 2-2003, Report, 2003)Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ... -
Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo
(Rapport 4-1999, Report, 1999)Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ... -
Fra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebook
(Oppdragsrapport nr. 3-2017, Report, 2017)Denne rapporten bygger videre på funn avdekket i tidligere undersøkelser gjennomført av SIFO som finner at funksjonshemmede forbrukere møter en rekke utfordringer og barrierer i de fire markedsplassene som har blitt ... -
Barn og internettkoblede leker og teknologier – IoT
(Oppdragsrapport nr. 8-2017, Report, 2017)Dette prosjektet undersøker norske barns tilgang til nett-tilkoblede leker og teknologier (IoT). Tall fra SIFO-surveyen gir et oversiktsbilde over hva norske husholdninger har av denne type teknologier. Sammen med en ... -
Opprinnelsesmerking av mat
(Rapport 3-1999, Report, 1999)Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ... -
Endringer i forbruksutviklingen i Norge
(Oppdragsrapport nr. 4-2017, Report, 2017)Formålet med denne rapporten er å beskrive forbruksutviklingen i Norge, og evaluere effekten av disse på samfunnets bærekraft med vekt på miljø og klima. Arbeidet med bærekraftsindikatorene startet med en gjennomgang av ... -
Usikret kreditt - et samfunnsproblem?
(Oppdragsrapport nr. 6-2017, Report, 2017)Rapporten er basert på kvalitative intervjuer i 13 forbrukslånbanker/kredittkortselskaper og rapporterer deres syn på egen virksomhet, den offentlige debatten omkring den, og synspunkter på nær forestående reguleringer, ... -
Når stordata blir Big Business
(Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ... -
Reklamasjonsfrister
(Oppdragsrapport nr. 7-2017, Report, 2017)Økt levetid for produkter gir redusert energibruk, redusert forurensning og redusert materialbruk. Derfor forutsetter vi helt generelt at langsommere utskiftingstakt er en miljømessig fordel. Det kan være vanskelig for ... -
Fremtidens matproduksjon
(Oppdragsrapport nr. 2-2017, Report, 2017)Med tanke på den oppmerksomheten bruk av genteknologi i matproduksjonen har fått i offentligheten de senere årene, var det overraskende hvor lite forskning som har vært gjort omkring forbrukernes syn på denne teknologien. ... -
Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000
(Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)Nummer: 5-2001 -
Norske drikkevaner. En forbrukssosiologisk studie av norske alkoholvaner i lys avlivsstil, matvaner og sosial bakgrunn
(Rapport 6-2001, Report, 2001)Nummer: 6-2001