Now showing items 161-180 of 329

    • Woolbed 

      Tobiasson, Tone Skårdal; Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Oppdragsrapport 2-2016, Report, 2016)
      Vi har undersøkt mulighetene for å gjeninnføre ull som sengetekstil. Barrierer for bruk av ull i nattøy og sengetøy blant norske og svenske forbrukere er analysert. Vi har undersøkt mulighetene for å gjeninnføre ull som ...
    • Energisparende teknologier i norske husholdninger: 

      Strandbakken, Pål; Heidenstrøm, Nina; Vittersø, Gunnar (Fagrapport 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2015-2015 Tilknyttede prosjekter Heat Pumps
    • Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)
      Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ...
    • Økonomisk rådgivning på nett 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr.5-2015
    • Økonomisk likestilling 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling; Borch, Anita (Fagrapport 1-2015, Report, 2015)
      Studien indikerer at kvinner og menn vanskelig kan være økonomisk likestilte fordi de trer inn og ut av samliv med ulike materielle,økonomiske og kulturelle ressurser. En viktig barriere for økonomisk likestilling er det ...
    • Strømkunder på vandring 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Fagrapport 4-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr. 4-2015
    • Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Borch, Anita (Oppdragrapport 5-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
    • "Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)
      Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ...
    • Tillit og transaksjoner 

      Dulsrud, Arne (Fagrapport 2-2002, Report, 2002)
      Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ...
    • Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
    • Maten vi kaster 

      Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina (Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ...
    • Klesforbruk i Norge 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 2-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ...
    • Forbrukere og smarttelefon 

      Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ...
    • Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker 

      Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)
      Nummer: nr.4-2016
    • Minimumsbudsjett for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)
      Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ...
    • Hva koster gratis? 

      Throne-Holst, Harald; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 11-2016, Report, 2016)
      «Det er gratis, og det skal det fortsette å være» er den inviterende meldingen når du logger deg på Facebook. På en måte kan vi si at prosjektet som denne rapporten er et resultat av, nettopp ønsker å undersøke hvor gratis ...
    • Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)
      Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ...
    • Den økonomiske situasjonen for norske husholdninger 

      Tangeland, Torvald (Fagrapport 1-16, Report, 2016)
      Rapporten presenterer funn fra SIFO-surveyen 2015 knyttet til temaene husholdningenes økonomiske situasjon, lånefinansiering av forbruk og tilbakevendende betalingsproblemer. Rapporten ser på den økonomiske situasjonen ...
    • Brukertilpasset tjenestekvalitet 

      Unknown author (Fagrapport 6-2003, Report, 2003)
      Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...
    • Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet. 

      Fagerli, Rønnaug (Rapport 1-1999, Report, 1999)
      Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ...