Blar i SIFO Rapport på emneord "SIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO"
Viser treff 81-100 av 218
-
Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet?
(Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ... -
Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge?
(Oppdragsrapport 3-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 3-2015 Tilknyttede prosjekter EU Scoreboard og FFU -
Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen?
(Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ... -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ... -
Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo?
(Report, 2013)Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ... -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Identitetstyveri
(Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ... -
Identitetstyveri i tillitsfulle systemer
(Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ... -
Ikke drikk vann fra springen!
(Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ... -
Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler
(Report, 2009)Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ... -
Indikatorer for forbruksutviklingen i Norge
(Oppdragsrapport 1-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr.1 -2015 På oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har SIFO utviklet en metodikk for å beskrive og evaluere ... -
Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge
(Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)Nummer: 6-2007 -
Kampen om lokalene
(Rapport 10-1998, Report, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Kan noen hjelpe til med pisking og røring?
(Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter -
Kartlegging av ekstrautgifter
(Oppdragsrapport nr. 6-2018, Report, 2018)På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet har SIFO gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen. Prosjektet består av to delprosjekter. Formålet med det første delprosjektet er å ... -
Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet
(Report, 2009)En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ... -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
(Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
Kjøp av håndverkertjenester
(Report, 2008)På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ... -
Kjøpepress...hva er det for noe?
(Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ... -
Kjøtt og reklame
(Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...