• Atferdsøkonomi, 'dulting' og forbrukerpolitikk 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 13-2015, Report, 2015)
      Satsingsområdet atferdsøkonomi ved SIFO 2013-2015. I dette notatet har vi samlet presentasjonene fra konferansen Atferdsøkonomi, ‘dulting’ og forbrukerpolitikk som SIFO arrangerte i samarbeid med Barne-, likestillings- ...
    • Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)
      Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ...
    • Brukeranmeldelser og ratinger. Rykteøkonomien på fremmarsj? En landsdekkende undersøkelse blant norske forbrukere 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;12-2018, Research report, 2018)
      Denne rapporten tar for seg brukeromtaler og ratinger som er sentrale tillitsmekanismer i dagens digitale markeder. Disse bidrar til å skape tillit og smører relasjonene mellom aktører som i utgangspunktet er fremmede for ...
    • Burde det, skjønne det, men gjøre det? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 1-2007, Notat, 2007)
      Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av ...
    • Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst 

      Berg, Lisbet; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)
      Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ...
    • Dyr er ikke bare mat 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 10-2002, Report, 2002)
      Dette er andre del av Dyrevelferdsstudien, og er basert på 1000 telefonintervjuer utført av Opinion as i perioden 7. – 17. oktober 2002. Hensikten med denne delen av prosjektet har vært å skissere et bilde av folks ...
    • Eldres digitale hverdag. En landsdekkende undersøkelse om tilgang, mestring og utfordringer i informasjonssamfunnet 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;18-2018, Research report, 2018)
      Denne SIFO-rapporten tar for seg de eldres (61-100 år) digitale hverdag og ser på utviklingen fra 2014 til 2018. Andel eldre med tilgang til internett (på datamaskin, nettbrett og smarttelefon) har økt fra åtte av ti til ...
    • Eldres vurderinger av forbrukermarkedene før og nå 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 10-2013, Report, 2013)
      Nummer: 10-2013 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i såbare situasjoner
    • Forbrukerforhold 12. til 16. mars 2020. Figurnotat 

      Berg, Lisbet (SIFO Notat;2020:03, Working paper, 2020)
      Studien viser høy tillit (85%) til myndighetenes råd i forbindelse med koronaviruset. Flere variable tyder på at de fleste vil følge myndighetenes råd. Få (17%) sier de har hamstret, men halvparten (50%) har sørget for å ...
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Forbrukerkompetanse 2006 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)
      Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ...
    • Forbrukermarkedene 2012 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)
      The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...
    • Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 5-2014, Report, 2014)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner
    • Forbrukertilfredshet 2008 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ...
    • Handlekurven som politisk arena? 

      Terragni, Laura; Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2006, Notat, 2006)
      Dette notatet er basert på SIFO-surveyen 2006, der en del av spørsmålene skal gjentas over tid. Målsetningen med SIFOsurveyen r å få økt innsikt i forbrukernes situasjon, med vekt på hvordan forbrukerne orienterer seg og ...
    • Hindringer for mobilitet i bankmarkedet 

      Borgeraas, Elling; Berg, Lisbet (Fagrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Hvorfor skifter ikke bank-kundene til rimeligste bank? Basert på denne studien kan vi skille mellom fire forskjellige kunderelasjoner som vil bidra til manglende mobilitet. Én type relasjon føres tilbake ...
    • Hvem bør ha hovedansvar for salg av strøm og teletjenester? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 11-2006, Notat, 2006)
      To av tre som har bestemt seg er skeptiske til dereguleringen av strømmarkedet, mens tre av fire av de som har bestemt seg er positive til dereguleringen av teletjenester. De som tjener mer enn 500.000 i året holder ...
    • Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ...
    • Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 3-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr. 3-2015 Tilknyttede prosjekter EU Scoreboard og FFU
    • Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)
      Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ...