Hvilket læringsutbytte rapporterer femteklasseelever og deres lærer å oppnå av prosessorientert skriving i norskfaget?
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad underveisvurdering gir
elevene læringsutbytte og hvilke kvaliteter ved veiledningen som eventuelt forårsaker læring.
Oppgaven har empirisk tilnærming og bygger i hovedsak på fire av tretten par
femteklassingers midtveisvurdering på førsteutkast av eventyr og lydopptak av parenes
bearbeidelse og ferdigstilling av eventyrene etter responsen, samt kvalitative intervjuer av de
åtte elevene og læreren som gjennomførte undervisningen og ga midtveisvurderingen.
Dataene viser at både det faglige og det relasjonelle mellom elevene spiller inn på hvorvidt
dialogisk aktivitet i klasserommet vil være vellykket. Lærerens respons og tilrettelegging for
bearbeidelse av eget arbeid bør ha fokus på at videre læring og forbedringer er innenfor den
enkelte elevs rekkevidde og under den enkelte elevs kontroll, for å bevare og styrke elevens
motivasjon og selvfølelse (Engh, 2011). Eritsland forklarer at elever som samskriver, i større
grad enn de som skriver individuelt, utvikler felles verdier og tar mer hensyn til andres
innspill, ved at elever som samskriver blir vant til andres måte å formulere seg på, andres
strategier og normer, samt vant til å samtale om og diskutere disse (Eritsland, 2008). Dette
prosjektet har avdekt at hos parene som besitter disse egenskapene i noen grad, fungerer
samskriving som aktivitet til ønsket formål i mye større grad enn hos de parene som i mindre
grad disponerer disse. Jeg har med dette som utgangspunkt foreslått et sirkelforhold mellom
disse forholdene. Litteraturen som er brukt i denne oppgaven er hovedsakelig teori om
prosessorientert skriving, vurderingsteori, sosialkonstruktivistisk teori, motivasjonsteori og
teori om samskriving. Denne oppgaven har vist at prosessorientert skriving krever
kontinuerlig planlegging, fra oppstart til avslutning. På den andre siden inkluderer det
ivaretakelsen av mange av lærerens ansvarsområder, som å gi elevene vurdering, økte sosiale
ferdigheter, tilpasset opplæring og autonomi. The purpose of this master thesis is to find out to what degree formative assessment increases
students learning outcome and what qualities in assessment causes learning. This master
thesis has an empirical approach and mainly focuses on four out of thirteen couples of fifth
graders formative assessment on their first draft of fairy tales and voice recordings of the
couples’ adjustments and completion of their fairy tales after their given the feedback. I have
also interviewed eight students from the four couples and their teacher, who gave them the
feedback on their fairy tales and completed the teaching sessions. This study has shown that
both the subject’s content and social relations between the students affects to what degree
dialogic activities in the classroom succeeds. It is the teacher’s responsibility to make room
for the students to improve their own work after given feedback. The feedback should focus
on future learning and be within reach for the individual student and under the student’s
control, to maintain and strengthen the student’s motivation and self-confidence (Engh, 2011).
Eritsland explains that students who practice collaborative writing develop joint values and
practice greater understanding of others and their opinions, than those who write individually.
By practicing collaborative writing students become used to other people’s way of addressing
problems, expressing themselves and discussing strategies and possibilities (Eritsland, 2008).
The results from this study has shown that couples who in some degree master the prior
mentioned social skills, in a much higher degree reaches desired learning outcome from
collaborative writing, than the couples who lack these. It is therefore suggested a circle
relationship between these factors. The literature used in this master thesis is primarily theory
regarding process-oriented writing, assessment theory, social construction theory,
motivational theory and theory regarding collaborative writing. This study has shown that
though process-oriented writing requires continuous planning, it includes essential parts of the
teacher’s profession. Such as giving students feedback, increasing their social skills,
customized education and autonomy.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap