• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilket læringsutbytte rapporterer femteklasseelever og deres lærer å oppnå av prosessorientert skriving i norskfaget?

Bremnes, Mette
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Bremnes_skut2020.pdf (593.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9189
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad underveisvurdering gir

elevene læringsutbytte og hvilke kvaliteter ved veiledningen som eventuelt forårsaker læring.

Oppgaven har empirisk tilnærming og bygger i hovedsak på fire av tretten par

femteklassingers midtveisvurdering på førsteutkast av eventyr og lydopptak av parenes

bearbeidelse og ferdigstilling av eventyrene etter responsen, samt kvalitative intervjuer av de

åtte elevene og læreren som gjennomførte undervisningen og ga midtveisvurderingen.

Dataene viser at både det faglige og det relasjonelle mellom elevene spiller inn på hvorvidt

dialogisk aktivitet i klasserommet vil være vellykket. Lærerens respons og tilrettelegging for

bearbeidelse av eget arbeid bør ha fokus på at videre læring og forbedringer er innenfor den

enkelte elevs rekkevidde og under den enkelte elevs kontroll, for å bevare og styrke elevens

motivasjon og selvfølelse (Engh, 2011). Eritsland forklarer at elever som samskriver, i større

grad enn de som skriver individuelt, utvikler felles verdier og tar mer hensyn til andres

innspill, ved at elever som samskriver blir vant til andres måte å formulere seg på, andres

strategier og normer, samt vant til å samtale om og diskutere disse (Eritsland, 2008). Dette

prosjektet har avdekt at hos parene som besitter disse egenskapene i noen grad, fungerer

samskriving som aktivitet til ønsket formål i mye større grad enn hos de parene som i mindre

grad disponerer disse. Jeg har med dette som utgangspunkt foreslått et sirkelforhold mellom

disse forholdene. Litteraturen som er brukt i denne oppgaven er hovedsakelig teori om

prosessorientert skriving, vurderingsteori, sosialkonstruktivistisk teori, motivasjonsteori og

teori om samskriving. Denne oppgaven har vist at prosessorientert skriving krever

kontinuerlig planlegging, fra oppstart til avslutning. På den andre siden inkluderer det

ivaretakelsen av mange av lærerens ansvarsområder, som å gi elevene vurdering, økte sosiale

ferdigheter, tilpasset opplæring og autonomi.
 
The purpose of this master thesis is to find out to what degree formative assessment increases

students learning outcome and what qualities in assessment causes learning. This master

thesis has an empirical approach and mainly focuses on four out of thirteen couples of fifth

graders formative assessment on their first draft of fairy tales and voice recordings of the

couples’ adjustments and completion of their fairy tales after their given the feedback. I have

also interviewed eight students from the four couples and their teacher, who gave them the

feedback on their fairy tales and completed the teaching sessions. This study has shown that

both the subject’s content and social relations between the students affects to what degree

dialogic activities in the classroom succeeds. It is the teacher’s responsibility to make room

for the students to improve their own work after given feedback. The feedback should focus

on future learning and be within reach for the individual student and under the student’s

control, to maintain and strengthen the student’s motivation and self-confidence (Engh, 2011).

Eritsland explains that students who practice collaborative writing develop joint values and

practice greater understanding of others and their opinions, than those who write individually.

By practicing collaborative writing students become used to other people’s way of addressing

problems, expressing themselves and discussing strategies and possibilities (Eritsland, 2008).

The results from this study has shown that couples who in some degree master the prior

mentioned social skills, in a much higher degree reaches desired learning outcome from

collaborative writing, than the couples who lack these. It is therefore suggested a circle

relationship between these factors. The literature used in this master thesis is primarily theory

regarding process-oriented writing, assessment theory, social construction theory,

motivational theory and theory regarding collaborative writing. This study has shown that

though process-oriented writing requires continuous planning, it includes essential parts of the

teacher’s profession. Such as giving students feedback, increasing their social skills,

customized education and autonomy.
 
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit