Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8716Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom
min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg
på en livsverdenstilnærming med et kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. En
livsverdenstilnærming med semistrukturerte intervju mener jeg har vært fruktbart for å belyse denne
problemstillingen. Dette for å få et innblikk i hvordan elevene erfarer fenomenet kjønn ut fra deres
livsverden, ved å ha en samtale med dem.
Resultatene diskuteres med bakgrunn i en livsverdenstilnærming md et fenomenologisk perspektiv. Det
teoretiske perspektivet tar opp sentrale begrep som livsverden, levd erfaring og levd kjønn fra
eksistensielle fenomenologer som Maurice Merleau-Ponty, Simone de Beauvoir og Iris Marion Young.
Dette for å forklare hvordan elevene erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget.
På bakgrunn av det analyserte datamaterialet vokste det frem fem kategorier som fremstår som
hovedfunnene i undersøkelsen. Resultatene er på bakgrunn av elevenes erfaringer av kjønn i
kroppsøvingsfaget, og deres beskrivelser av ulike hendelser av kjønn i kroppsøvingsundervisningen.
Resultatene viser erfaringer av kjønn som:
- Jente- og gutteaktiviteter
- Maskulinitet og femininitet
- Blandete og delte grupper
- Press på å være god i kroppsøving
- Kropp og kjønn
Studien konkluderer med at ungdomsskoleelever erfarer kjønn som forskjeller mellom jenter og gutter.
Hvordan elevene erfarer disse forskjellene mellom kjønn er ut fra hvert enkelt elevs livsverden. Materialet
og utvalgt teoretisk perspektiv samtidig tidligere forskning knyttet til denne oppgaven har gitt meg en
bredere forståelse av hvordan et fenomen som kjønn, kan erfares så ulikt fra elev til elev, og kommer an på
deres livsverden.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap