dc.contributor.advisor | Hordvik, Mats Melvold (hovedveileder) | |
dc.contributor.advisor | Standal, Øyvind Førland (biveileder) | |
dc.contributor.author | Skjærstein, Knut-André Søyland | |
dc.date.accessioned | 2020-06-15T11:46:28Z | |
dc.date.available | 2020-06-15T11:46:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8709 | |
dc.description | Master i skolerettet utdanningsvitenskap | en |
dc.description.abstract | Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i
kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for
opplevelsen av konkurranse i faget, der de med best idrettslige ferdigheter også er de som opplever høyest
mestring, mens de som ikke innehar like gode ferdigheter, opplever å bli ignorert og ekskludert i timen.
Tidligere forskning på feltet sier at konkurransepregede aktiviteter i størst grad fører til mindre deltakelse
hos elevene. Ferdigheter spiller en vesentlig rolle, og elever som føler de ikke innehar gode nok
ferdigheter kommenterer at de føler de ikke får nok tid til utvikling i timene.
Teorien baserer seg på begrepet til Skaalvik og Skaalvik (2018) om selvoppfatning, og tar for seg
selvoppfatningsbegrepet, selvoppfatning i skolen og elementer som kan påvirke selvoppfatningen.
Masteroppgaven har en fenomenologisk tilnærming, der kvalitativ metode og casestudie er tatt i bruk.
Datamaterialet er hentet inn fra fem elever, som er fordelt på fire klasser og to forskjellige skoler.
Resultatene i undersøkelsen viser at det er flere grunner til elevenes selvoppfattelse i konkurransepregede
aktiviteter i faget.
Hovedfunnene viser at ferdigheter er et vesentlig element i opplevelsen av konkurransepregede aktiviteter
i faget. Selvoppfatningen til elevene styres av hvordan de opplever seg selv i forhold til andre, og ved gode
ferdigheter stiger også selvoppfatningen. Det er store interne konkurranser mellom guttene, som gjør at
jentene blir ekskludert dersom de ikke innehar gode nok ferdigheter. Timer med lite konkurranse snur opp
ned på svarene, da de som ikke innehar så gode idrettslige ferdigheter trives bedre i en slik time, grunnet
mindre sammenligning.
Implikasjoner i studien tyder på at det er et feil fokus på hva som er gode ferdigheter i faget. Idrettslige
ferdigheter dominerer, mens andre ferdigheter som kommunikasjon, ansvar og samarbeid (TPSRmodellen)
blir nedprioritert. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning | en |
dc.relation.ispartofseries | SKUT;2019 | |
dc.subject | Konkurranser | en |
dc.subject | Kroppsøving | en |
dc.subject | Selvoppfatning | en |
dc.subject | Ferdigheter | en |
dc.subject | Elever | en |
dc.subject | Idrett | en |
dc.title | Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |