• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke kunnskapsformer i friluftsliv oppfatter et utvalg kroppsøvingslærerstudenter at de har tilegnet seg i løpet av studiet? - En kvalitativ undersøkelse om faglærerutdanningen i kroppsøving ved OsloMet.

Alm-Hansen, Emil
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
314_43467149_2.pdf (1.276Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8684
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven har vært å få innsikt i hvilke kunnskapsformer i friluftsliv et utvalg

kroppsøvingslærerstudenter oppfatter at de har tilegnet seg i løpet av studiet. Gjennom kvalitative

fokusgruppeintervjuer har jeg forsøkt å få tak i studentenes oppfatninger om emneområdet. Utvalget i

oppgaven er syv kroppsøvingslærerstudenter som har gjennomført fem av seks semester på

kroppsøvingslærerutdanningen ved OsloMet. Det teoretiske rammeverket for denne oppgaven har

utgangspunkt i Aristoteles’ tre kunnskapsformer episteme, techne og fronesis i den Nikomakiske Etikk

(Aristoteles, overs. 2013), samt Gilbert Ryle’s (1949) forståelse av knowing how og knowing that. Utvalget

av kroppsøvingslærerstudenter ved OsloMet oppfatter at de har, igjennom varierte undervisningsmetoder,

tilegnet seg mange ulike erfaringer som til sammen gir ulike typer kunnskap. Hovedfunnene i oppgaven er

at lærerstudentene oppfatter friluftsliv som et praktisk fenomen, og at informantene mener at læring i og om

friluftsliv må skje igjennom friluftsliv, fremfor teoretisk undervisning om friluftsliv. Jeg har prøvd å vise at

studieplanen, i delene som handler om friluftsliv, er dominert av techne, mens fronesis er

underrepresentert. Det er fristende å anbefale at faglærerutdanningen i kroppsøving ved OsloMet bør

nedjustere fokuset på techne som kunnskapsform og i større grad fremheve fronesis hos fremtidige

friluftslivspedagoger. Informantene oppfatter, på tross av det som har blitt formidlet av studiet, at alle de tre

kunnskapsformene episteme, techne og fronesis er viktige kunnskapsformer hos en friluftslivspedagog. Et

annet funn i oppgaven er at informantene mener at det har vært ujevnt læringsutbytte blant studentene. Det

kan skyldes at den praktiske friluftslivsundervisningen på lærerutdanningen blant annet har stilt for store

krav til techne knyttet til ferdsel og opphold i naturen. Generell del av læreplanen (utdanningsdirektoratet,

2015a) og aktuelle fagartikler (Moe & Standal, 2013; Standal & Aggerholm, 2016) viser at hensikten med

friluftsliv, som en del av kroppsøvingsfaget i grunnskole og videregående, er å gi elever glede over

friluftsliv, gode naturopplevelser og en forsyning av positive og meningsfulle kroppsliggjorte erfaringer. Jeg

har argumentert for at dette muligens bør være mer sentralt i lærerutdanningen enn det som har vært tilfelle

på faglærerutdanningen i kroppsøving ved OsloMet.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit