LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 197
-
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2020, Vol. 7, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Context: Through a dual model, based on 2 years of education in upper secondary school followed by two and a half year of apprenticeship training, Norwegian plumbing education has become an integrated part of the Technical ... -
Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring
(Linköping University Electronic Press;Vol. 10, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-12)During the last years, vocational education in Norway has been organised through eight different educational programmes. Each programme makes the basic year for many different professions, students may be heading for. The ... -
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ... -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 10, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-02-12)This article explores how young apprentices develop vocational competence through apprenticeship in workplaces where technology is continuously changing. The article draws on results from a longitudinal study that followed ... -
Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 9, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-04-09)Vocational education (VET) requires collaboration between schools and workplaces in order to get a coherent education of good quality. The Norwegian vocational education has a model of four years where students complete ... -
Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET). The case of Norway.
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol 6, No 2, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-08) -
Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-10-07)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ... -
Motivation for Employment in Norwegian Adults with Mild Intellectual Disability: The Role of Competence, Autonomy, and Relatedness
(Scandinavian Journal of Disability Research;Volume 21, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)In Norway, very few people with intellectual disability (ID) are employed, and most of them receive a disability pension. This suggests that they may not face a financial need for employment, but participation in the labor ... -
Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Learning and working are two significant social networks in preparing individuals for future life. An understanding of learning in the workplace can inform how we organize institutional learning in order to produce competent ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2019
(Research report, 2020-01)I begynnelsen av desember 2019 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført. -
Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ... -
Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity
(Journal of Adult and Continuing Education;2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article discusses in what way arts-based learning can complement and enrich vocational pedagogy and didactics. It examines how artwork and artistic, educational practices can enhance professional and vocational skills, ... -
Tre viktige drivere for utvikling av bærekraft i restaurant- og matfag
(Reader opinion, 2019) -
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Høsten 2020 skal det innføres en ny struktur for yrkesfagene i videregående skole, og nye læreplaner skal utarbeides. Det skal opprettes et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon. Dette utdanningsprogrammet ... -
Yrkesfaglærerstudenter blir ved å forske - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2019
(Research report, 2019-08)Denne antologien inneholder artikler fra 16 bacheloroppgaver skrevet av 18 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2019. Det er nå femte gang at ... -
The Dilemma of Teaching with Digital Technologies in Developing Countries: Experiences of Art and Design Teacher Educators in Uganda
(Nordic Journal of Comparative and International Education;Vol 3 No 2 (2019): General issue: Global influences, local practices, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-13)This case study explores how teacher educators use digital technologies in teaching Art and Design (A&D) in a developing country. It uses semi-structured interviews and non-participant observations to gather qual-itative ... -
'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective
(Journal of Widening Participation and Lifelong Learning;Volume 20, Number 2, February 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-02-01)The purpose of this article is to explore different models for integrated university-professional learning within Norwegian higher education institutions in a proposed collaborative initiative with enterprise. The suggested ...