LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 197
-
Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold
(Psykologi i kommunen;6-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil jeg problematisere og diskutere personer og institusjoners rolle når lærere opplever vold eller trussel om vold fra elever. Utgangspunkt er materiale innsamlet gjennom fjorten intervju av krenkede ... -
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 3, No 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2019-02-23)Målet med denne artikkelen er å belyse kompetanseområder en yrkesfaglærer trenger for å undervise i brede yrkesfaglige utdanningsprogram med tidlig yrkesspesialisering i videregående skole i Norge. Det er bred enighet om ... -
(Why) Does Action Research Need To Intervene And Change Things?
(International Journal of Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2018)One of the basic and for many, defining tenets of action research is contained in the “slogan” ascribed to Kurt Lewin: “In order to understand it, you have to change it”. The slogan clearly resembles what Francis Bacon ... -
Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning.
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-04)The National guidelines for Norwegian VET emphasize that democracy, student involvement, career relevance, and curriculum coherence should be central elements of all VET- programmes. However, recent research suggests ... -
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ... -
Profesjonsretting og studentaktivitet
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ... -
Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-02)Trafikklærerstudentene følger en læringsmodell der de er to dager ute i praksis og tre dager på universitetet gjennom hele studiet. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot trafikklærerstudentenes læringsutbytte ... -
From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-22)A key challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between the school-based and the enterprise-based parts of learning. This study explores the conditions that are important for ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2018
(Research report, 2019-01)I begynnelsen av desember 2018 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem
(Forskning og Forandring;Vol. 1, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstrakt Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) (Høyrup, 2010, 2012) kan relateres til uformell læring og kollektiv organisatorisk læring basert på bred deltakelse i utviklingsarbeid på arbeidsplassen (Herbst 1993a, b; ... -
FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?
(FoU i praksis;12(3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(Research report, 2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-01-30)Hvorfor vurderer så mange kokker å skifte yrke når det samtidig viser seg at mange også er stolte av yrket sitt (Spetalen, Eben & Jahnlu, 2016; St. Olav Hospital, 2013, Tidemann & Myklebust, 2005)? Denne artikkelen vil ... -
Yrkesfaglærerstudenter forsker fremdeles - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2018
(Anthology, 2018-09)Denne antologien inneholder artikler fra 18 bacheloroppgaver skrevet av 19 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2018. Det er nå fjerde gang at ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(Research report, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Rekruttering til restaurant- og matfag - Betydningen av informasjons-, rekrutterings- og samarbeidstiltak
(Research report, 2018-04)Bakgrunnen for rapporten er utfordringer knyttet til å rekruttere elever til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Over flere år er det blitt stadig færre førsteprioritetssøkere og flere skoler må legge ned ... -
Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)Digital skills are needed in order to use digital media for learning purposes and to cope with today’s knowledge society. In recent years, digital storytelling has become a modern way of telling stories, and in learning ... -
Ensuring Curriculum Relevance in Vocational Education and Training: Epistemological Perspectives in a Curriculum Research Project
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2017-04-26)This article addresses challenges regarding relevance in vocational education and training (VET) curricula. Recent research on Norwegian VET shows that the educational content is not sufficiently related to the students’ ... -
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ... -
Feministisk aksjonsforskning i det yrkesfaglige feltet
(Peer reviewed; Chapter, 2017)In classic action research, democratization through broad participation in work organizations’ development work has been thought to take care of minorities and underrepresented groups (Gustavsen et al. 2010). This so-called ...