LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 196
-
Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Context: Two major challenges in professional and vocational education (VET) are low levels of relevance and coherence between the content of the educational program and developing competence in working life. This article ... -
Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism
(Multimodal Technologies and Interaction;Volume 4, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Individuals with autism and other developmental disabilities struggle to acquire and appropriately use social skills to improve the quality of their lives. These critical skills can be difficult to teach because they are ... -
Skolens evne til å ivareta krenkede lærere
(Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ... -
Yrkesfaglærerstudenter slutter aldri å forske - en antologi basert på 27 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2021
(Book, 2021-08)Denne antologien inneholder artikler fra 27 bacheloroppgaver skrevet av 28 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2021. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse
(Report, 2021-06)I 2017 ble en ny overordnede del av læreplanverket for grunnopplæringen i norsk skole vedtatt. Denne delen utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den ... -
«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: Et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav
(Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;volume 2, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Konsekvenser av skolesegregering vekker offentlig bekymring. Hvorvidt og eventuelt hvordan elevsammensetningen påvirker elevenes motivasjon, prestasjoner og gjennomføringen har hovedsakelig blitt studert gjennom kvantitative ... -
The emerging promise of touchscreen devices for individuals with intellectual disabilities
(Multimodal Technologies and Interaction;volume 4, issue 4, Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This article explores the emerging promise touchscreen devices hold for individuals with intellectual disabilities (ID). Many individuals with ID that struggle to read, write or use voice assisted strategies can ... -
Kriterier for måloppnåelse i yrkesopplæringen - Prinsipper og konkrete eksempler fra utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Working paper, 2021)I dette relativt uformelle arbeidsdokumentet har jeg latt meg inspirere av eksamensbesvarelser fra studentene i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet. Våren 2021 fikk studentene en caseoppgave der ... -
Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ... -
Om å lære i lag - en modell for kollektiv videreutdanning
(Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)This article describes an action research project in which a collective model for further education was developed and tested in practice at four workplaces in four municipalities, in the municipal health and care service. ... -
Virtual welding: A didactic perspective
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century /, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-09)This research was conducted as part of a Technical and Vocational Education and Training (TVET) programme in Technical and Industrial Production and is a collaboration between Aas upper secondary school in Akershus and the ... -
Five years with vocational teacher education online
(Linköping University Electronic Press;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-02)After running online Technical and Vocational Teacher Education (TVTE) classes for five years we have collated our experiences and thematically probed them through the following questions: (1) What are the pedagogical and ... -
Myndiggjøringsbegrepet og demokratiske prosesser – i lys av Kritisk utopisk aksjonsforskning, CUAR
(Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Academic chapter, 2020-12-23)The purpose of the article is to provide new perspectives on the concept of empowerment and empowering processes through theoretical studies and practical examples in action research. The terms are viewed particularly in ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2020
(Research report, 2021-01)I begynnelsen av desember 2020 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført ... -
Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet
(Fagbladet samfunn og økonomi;1 & 2, Journal article; Peer reviewed, 2020)Helsearbeiderfaget har flest elever av alle yrkesfagene i videregående skole. De siste framskrivningene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser behov for flere helsearbeidere. Det ser derfor ut til å være gode muligheter ... -
Developing two-year apprenticeships in Norway and Switzerland
(Vocations and Learning;14 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Over the last 15 years, different countries have developed low-level vocational education and training (VET) programmes for young people who struggle to enter or complete education at upper secondary level. Switzerland ... -
Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)Context: Vocational education and training (VET) plays a key role in reducing early leaving from education and training, and integrating youth at risk in upper secondary education. To ensure that more young people complete ... -
Teachers’ Understanding And Enactment Of Critical Literacy – A Lack Of Unified Teaching Method
(Cogent Education;Volume 7, 2020 - Issue 1, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2020-10-28)The research project carried out in one primary school in Scotland was guided by an intention to discover and provide up-to-date data on what literacy teachers knew about critical literacy and whether this knowledge was ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter er tilbake - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2020
(Book, 2020-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 22 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2020. Artiklene tar utgangspunkt i varierte tema, ... -
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2020, Vol. 7, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Context: Through a dual model, based on 2 years of education in upper secondary school followed by two and a half year of apprenticeship training, Norwegian plumbing education has become an integrated part of the Technical ...