Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Issue Date
Now showing items 1-20 of 200
-
Methods for developing the construction site as a learning space
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Free space in action research and in project oriented traineeship
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
The validity of action research - validity in action research
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet
(Småskrift, Working paper, 2007)Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ... -
TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen
(Journal article, 2008)Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med partene i arbeidslivet for å sikre at ... -
TIP : nytt utdanningstilbud krever nye tilnærminger
(Journal article, 2008)I denne artikkelen vil jeg gå nærmere inn på skolehverdagen – på behovet for virkelig å ta i bruk det mulighetsrommet som læreplanverket i Kunnskapsløftet gir. Ikke som mulighet til å ”gjøre det vi alltid har gjort”, men ... -
Bruk av blogg til å dele erfaringer i prosjekt til fordypning
(Journal article, 2009)Sandvika vgs er med i et Lærende nettverk under Program for digital kompetanse. Et hovedmål for lærende nettverk er bevisstgjøring og kvalifisering slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig ... -
Erfaringslæring og yrkesfaglærere: en kvalitativ studie
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2009)Den pedagogiske utdanningen av yrkesfaglærere i Norge har en relativt kort historie. Statens yrkeslærerskole ble institusjonalisert i 1947 og avløste instruktørkursene man hadde gjennomført noen år1. Institusjonen har ... -
Farvel til mesteren?
(Journal article, 2009)Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ... -
Tanker om frafallet i videregående skole og utfordringer ved yrkesfaglig utdanning
(Journal article, 2009)Statistikken viser at mange slutter på yrkesfaglige studieretninger. Opp til 30% slutter i løpet av første del av skolegangen. Da må det være noe galt, sier mange, men må det egentlig det? -
Mesterlære i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ... -
Strategier og teknikker i karriereveiledning av studenter
(Journal article, 2010)I denne artikkelen vil jeg kort redegjøre for fire ulike veiledningsstrategier1 og gi noen konkrete forslag til hvordan du kan benytte dem i ditt arbeid som studieveileder. Tenk deg at en student kommer til deg og spør: ... -
Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning . -
Lærerens yrkeskunnskap og læreren som forsker: en strategi for å forske i læreryrket
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2010-07-02) -
Relevans gjennom yrkesforankring
(Journal article, 2010-10)I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ... -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
(Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ...