Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 72-91 av 197
-
Keeping calm on a busy day—an interpersonal skill home care patients desire in health workers: hermeneutical phenomenological method
(BMC Nursing;21, Article number: 49 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-25)Background: In Western countries, many health and social care provisions have been transferred to primary care, and most older patients wish to remain in their own homes for as long as possible. For older patients who live ... -
Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Klar til å organisere meningsfull yrkesopplæring for elever med ulike yrkesinteresser?
(Research report, 2014-02)Den skolebaserte yrkesopplæringen har siden av midten av 1990 tallet endret karakter med hensyn til grad av spesialisering (Deichman-Sørensen, 2009). Et utdanningsprogram som for eksempel TIP har over 50 fagområder integrert ... -
Kompendium i profesjonsfag
(Report, 2016-01)Dette kompendiet inneholder to notater til bruk i undervisningen for studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Det første notatet har tittelen «Læringsbegrepet og ... -
Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning . -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(Research report, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ... -
Kriterier for måloppnåelse i yrkesopplæringen - Prinsipper og konkrete eksempler fra utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Working paper, 2021)I dette relativt uformelle arbeidsdokumentet har jeg latt meg inspirere av eksamensbesvarelser fra studentene i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet. Våren 2021 fikk studentene en caseoppgave der ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(Research report, 2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ... -
Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ... -
Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET). The case of Norway.
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol 6, No 2, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-08) -
Learning by doing : Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(3), Journal article; Peer reviewed, 2014)Samfunnet endrer seg, og med det også de utfordringene som yrkesfaglærerne møter. Entreprenørskap ble definert som en av nøkkelkompetansene innen ulike utdanningsprogrammer, og vi ser derfor en sterk satsing på entreprenørskap ... -
Learning methods - focus on reflective learning
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Social work is a practical profession, and the competence needed for a social worker is developed through practical and personal training in different working situations where learning takes place. Learning is always the ... -
A learning organization in practice: Service development in care work
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The title is partly borrowed from David (P. G.) Herbst’s 1974 (a): A Learning Organisation in Practice. Herbst’s text has an empirical basis in a matrix, ship organization, while this article stems from a project in a ... -
Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 12, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-09)In vocational education and training, the acquisition of relevant skills by learners is vital for their employability. It has been argued that institution–workplace collaboration facilitates this acquisition of relevant ... -
Life In Noah’s Ark: Using Animal Figures As An Arts-Based Projective Technique In Group Work To Enhance Leadership Competence
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Arts-based learning, a playful method for new insights and self-understanding, can be a tool by which leaders can develop better competence to meet individual and group challenges in working life. This article breaks new ... -
Likt og ulikt - Om eksamensgjennomføring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(HiOA Rapport;6, Research report, 2016)Formålet med denne rapporten er å skape innsyn i hvordan tverrfaglig praktisk eksamen gjennomføres i Vg2 Kokk- og servitørfag og Vg2 Matfag. Dette er viktig fordi eksamenssystemet ikke opererer i et vakuum, men påvirker ...