Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 172-191 av 197
-
(Why) Does Action Research Need To Intervene And Change Things?
(International Journal of Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2018)One of the basic and for many, defining tenets of action research is contained in the “slogan” ascribed to Kurt Lewin: “In order to understand it, you have to change it”. The slogan clearly resembles what Francis Bacon ... -
Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Competences
(Vocations and Learning;Volume 14, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-24)This article analyzes the writing competences of Norwegian students and apprentices in three professions: Healthcare, industrial mechanics and electricians. The research forms part of a large-scale assessment project in ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2018
(Research report, 2019-01)I begynnelsen av desember 2018 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2019
(Research report, 2020-01)I begynnelsen av desember 2019 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført. -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2020
(Research report, 2021-01)I begynnelsen av desember 2020 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2021
(Research report, 2022)I begynnelsen av desember 2021 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2022
(Report, 2023)I slutten av november 2022 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført ... -
Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) : Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1
(Rapporter og utredninger;1/2011, Research report, 2011)Dette er sluttrapporten fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt (2006-2010) om implementering av nye læreplaner i 6 ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Prosjektet studerer læring i yrkesopplæringens to første år. I ... -
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 3, No 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2019-02-23)Målet med denne artikkelen er å belyse kompetanseområder en yrkesfaglærer trenger for å undervise i brede yrkesfaglige utdanningsprogram med tidlig yrkesspesialisering i videregående skole i Norge. Det er bred enighet om ... -
Yrkesfaglig påbygging - muligheter og forutsetninger i restaurant- og matfag
(Research report, 2016-10)I denne rapporten presenteres resultatene fra en spørreundersøkelse der skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag er spurt om hva de mener om muligheten til å la elever med studiekompetanse begynne yrkesopplæring ... -
Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Hvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere god lærerutdanning og yrkesopplæring. ... -
Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11, No. 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-18)This article refers to the vocational teachers’ reflections from experiences with students on the upper-secondary level health-care worker studies in Norway, who have a different purpose and basis for their education than ... -
Yrkesfaglærerstudenter blir ved å forske - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2019
(Research report, 2019-08)Denne antologien inneholder artikler fra 16 bacheloroppgaver skrevet av 18 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2019. Det er nå femte gang at ... -
Yrkesfaglærerstudenter forsker fremdeles - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2018
(Anthology, 2018-09)Denne antologien inneholder artikler fra 18 bacheloroppgaver skrevet av 19 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2018. Det er nå fjerde gang at ... -
Yrkesfaglærerstudenter forsker igjen - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017
(Research report, 2016-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 21 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av våren 2017. -
Yrkesfaglærerstudenter forsker videre - en antologi basert på bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016
(Book, 2016)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2016. -
Yrkesfaglærerstudenter presenter aktuell forskning - en antologi basert på 14 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2022
(Bachelor thesis; Peer reviewed; Student paper, others, 2022)Denne antologien inneholder artikler fra 14 bacheloroppgaver skrevet av 16 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2022. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesfaglærerstudenter presenterer oppdatert forskning - en antologi basert på 12 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2023
(Research report; Student paper, others, 2023)Denne antologien inneholder artikler fra 12 bacheloroppgaver skrevet av 14 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2023. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesfaglærerstudenter slutter aldri å forske - en antologi basert på 27 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2021
(Book, 2021-08)Denne antologien inneholder artikler fra 27 bacheloroppgaver skrevet av 28 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2021. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning.
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-04)The National guidelines for Norwegian VET emphasize that democracy, student involvement, career relevance, and curriculum coherence should be central elements of all VET- programmes. However, recent research suggests ...