Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 156-175 av 201
-
The Organization Theories of the Industrial Democracy Experiments Meet Contemporary Organizational Realities
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The Scandinavian industrial democracy experiments (IDEs) contained elements of organization theories, based particularly on sociotechnical systems theory (STS). In this paper, we provide an introduction to some main points ... -
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ... -
TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen
(Journal article, 2008)Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med partene i arbeidslivet for å sikre at ... -
TIP : nytt utdanningstilbud krever nye tilnærminger
(Journal article, 2008)I denne artikkelen vil jeg gå nærmere inn på skolehverdagen – på behovet for virkelig å ta i bruk det mulighetsrommet som læreplanverket i Kunnskapsløftet gir. Ikke som mulighet til å ”gjøre det vi alltid har gjort”, men ... -
Tre viktige drivere for utvikling av bærekraft i restaurant- og matfag
(Reader opinion, 2019) -
Understanding The Ambiguity And Uncertainty In Creative Processes When Using Arts-Based Methods In Education And Working Life
(Organizational Aesthetics;4(1), Journal article; Peer reviewed, 2015-07-31)This article is based on the understanding that every human being has a creative potential and that a deliberate use of longitudinal artistic work and creative processes in everyday life can enhance individual and group ... -
Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)Context: Vocational education and training (VET) plays a key role in reducing early leaving from education and training, and integrating youth at risk in upper secondary education. To ensure that more young people complete ... -
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ... -
Utvikling av kompetanse i faget utdanningsvalg
(Vejlederforum nyhedsbreve;, Journal article, 2011-09-27) -
Valgets kvaler : Rekruttering til restaurant- og matfag
(article, 2013-10)I denne artikkelen analyseres 6 bacheloroppgaver som alle har fokus på rekruttering til utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag (RM) i den videregående skolen. Utgangspunktet for bacheloroppgavene og denne artikkelen ... -
The validity of action research - validity in action research
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11 No. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-01-28)The fast-paced changes of the Western world community require vocational education and training (VET) that meets the future working-life needs for competence. One challenge in Norwegian health education is the lack of ... -
Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021
(Report, 2021)Høsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny ... -
Virtual welding: A didactic perspective
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century /, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-09)This research was conducted as part of a Technical and Vocational Education and Training (TVET) programme in Technical and Industrial Production and is a collaboration between Aas upper secondary school in Akershus and the ... -
Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet
(Småskrift, Working paper, 2007)Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ... -
Vurdering for yrkesrelevant opplæring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ... -
What matters? Empowering non-artists to use arts-based learning: Leading developmental projects in schools and workplaces
(Organizational Aesthetics;Vol. 11 No. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-12)Tomorrow’s schools and workplaces need people with new ideas who are willing to be courageous and who can challenge the status quo. This paper suggests that increased use of art-based learning in schools and workplaces can ... -
What matters? Empowering non-artists to use arts-based learning: Leading developmental projects in schools and workplaces
(Organizational Aesthetics;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Tomorrow’s schools and workplaces need people with new ideas who are willing to be courageous and who can challenge the status quo. This paper suggests that increased use of art-based learning in schools and workplaces can ... -
(Why) Does Action Research Need To Intervene And Change Things?
(International Journal of Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2018)One of the basic and for many, defining tenets of action research is contained in the “slogan” ascribed to Kurt Lewin: “In order to understand it, you have to change it”. The slogan clearly resembles what Francis Bacon ... -
Workplace Learning Environment and Participation in Work Communities: A Qualitative Comparison of Stayers’ and Leavers’ Perceptions and Experiences
(Vocations and Learning;, Peer reviewed; Journal article, 2024)In many countries with apprenticeship-based vocational education and training (VET), dropout from apprenticeship training is a major concern. Leaving an apprenticeship early can be problematic, particularly for young people ...