Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 102-121 av 197
-
Methods for developing the construction site as a learning space
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ... -
Motivation for Employment in Norwegian Adults with Mild Intellectual Disability: The Role of Competence, Autonomy, and Relatedness
(Scandinavian Journal of Disability Research;Volume 21, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)In Norway, very few people with intellectual disability (ID) are employed, and most of them receive a disability pension. This suggests that they may not face a financial need for employment, but participation in the labor ... -
Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ... -
Myndiggjøringsbegrepet og demokratiske prosesser – i lys av Kritisk utopisk aksjonsforskning, CUAR
(Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Academic chapter, 2020-12-23)The purpose of the article is to provide new perspectives on the concept of empowerment and empowering processes through theoretical studies and practical examples in action research. The terms are viewed particularly in ... -
Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem
(Forskning og Forandring;Vol. 1, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstrakt Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) (Høyrup, 2010, 2012) kan relateres til uformell læring og kollektiv organisatorisk læring basert på bred deltakelse i utviklingsarbeid på arbeidsplassen (Herbst 1993a, b; ... -
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ... -
Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet: En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Om å lære i lag - en modell for kollektiv videreutdanning
(Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)This article describes an action research project in which a collective model for further education was developed and tested in practice at four workplaces in four municipalities, in the municipal health and care service. ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Norsk og nordisk forskning tyder på at det er utfordringer med samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i den yrkesfaglige utdanningen. Et manglende samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan føre til at elevene får en mindre ... -
The power of art: Examining the long-term effect of arts-based interventions in education and working life
(Organizational Aesthetics;, Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores the long-term impact of a one-year, 160-hour, part-time University course, exemplifying how art-based interventions help foster competencies in participants inside working life and participants out ... -
Practices and strategies for enhancing learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces
(Empirical Research in Vocational Education and Training;13, Article number: 13 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-03-29)The study aimed to identify and understand practices and strategies for enhancing learning through collaboration among a master’s degree in vocational pedagogy (MVP) program, vocational teacher training institutions (VTIs), ... -
Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ... -
Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Context: Two major challenges in professional and vocational education (VET) are low levels of relevance and coherence between the content of the educational program and developing competence in working life. This article ... -
Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket?
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 1, Art. 19, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-30)En ny treårig yrkesfaglærerutdanning ble etablert i Norge i 2000 med mål om å styrke kvalifiseringen av yrkesfaglærere. Denne surveystudien undersøker hvilke oppfatninger tidligere studenter fra både den treårige ... -
Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans
(Journal article; Peer reviewed, 2017)En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ... -
Profesjonsretting og studentaktivitet
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ...