Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-15 av 15
-
Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap
(Acta Didactica Norge;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i ... -
Driften i literacy-begrepet - en utfordring for lærerutdanningers fagdidaktikk?
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
(FoU i praksis;2012, Chapter; Chapter; Peer reviewed, 2013)Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen ... -
Facebook, Canvas and Social Presence in Online Discussions
(ICERI proceedings;16 (1), Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper focuses on student discussion fora in a Masters’ programme in ICT-Supported Learning. Previous course evaluations have shown that students were not satisfied with the chosen technology (Fronter VLE) and suggested ... -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
(Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
Inclusion through the concept of adapted education : a review of the Norwegian challenges
(Specialusis ugdymas Special Education;22 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)Inclusion has since the UNESCO conference in 1994, been the global denominator and ideology of most western societies school policies and practises. The debate has mostly focused on how to respond to and facilitate ... -
Knowledge about the Greenhouse Effect and the Effects of the Ozone Layer among Norwegian Pupils Finishing Compulsory Education in 1989, 1993, and 2005 : What Now?
(International Journal of Science Education;32 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-02-03)The greenhouse effect and the effects of the ozone layer have been in the media and public focus for more than two decades. During the same period, Norwegian compulsory schools have had four national curricula. The two ... -
Om faglighet og språklighet i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) i lys av generell læreplan for grunnutdanning (1-13)
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Professional Feedback Loop: How Can Practising Teachers’ Reflection Inform English Language Teacher Education?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen presenterer en studie av den type læring praktiserende engelsklærere i norsk grunnskole selv rapporterer etter et års videreutdanningsstudium i engelsk. Et pedagogisk utviklingsprosjekt på egen skole inngikk ... -
Relasjonen estetikk – epistemologi – etikk og fagdidaktikk. Et semiotisk-kommunikativt perspektiv på estetikk og utdanning.
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Artikkelen tar mål av seg å vise at det hersker en indre sammenheng, på den ene siden mellom en rekke ulike kommunikative og didaktiske aspekter som kan samles under nøkkelbegrepene estetikk, epistemologi og etikk. På den ... -
Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk - i samfunn og skole
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Approaching the 500-year Reformation anniversary, the article discusses what might legitimize Luther as a topic in today‘s society and educational practice. Are his crucial ideas an exclusively religious heritage, or could ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Teaching physics novices at university: A case for stronger scaffolding
(Physical Review Special Topics : Physics Education Research;7 (1), Journal article; Peer reviewed, 2011-06-03)In 2006 a new type of tutorial, called Map Meeting, was successfully trialled with novice first year physics students at the University of Sydney, Australia. Subsequently, in first semester 2007 a large-scale experiment ... -
Vurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolen
(Acta Didactica Norge;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Vurdering av andrespråkselevers språkkompetanse og språkutvikling er en sentral del av læreres arbeid, og forskning har vist at dette er en utfordring for skolene. Det er stor variasjon i vurderingsformer, og skolene mangler ... -
Vurdering som en del av undervisning og læring
(FoU i Praksis;2010, Chapter; Peer reviewed, 2011-04)”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å lage og utprøve felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Erfaringene derfra inspirerte oss til å undersøke ...