Blar i LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 223
-
En dillettants refleksjoner over en installasjon. Per Inge Bjørlos «Indre rom V»
(Plastikk;(2), Journal article, 1993) -
Lul av Axel Jensen - en dårlig roman?
(Plastikk;1(1), Journal article; Peer reviewed, 1993) -
Latteren, kjærligheten og døden. Kunstneren Liv Heier og hunden(e) hennes. Monolog i tre akter og en prolog
(Plastikk;(2), Journal article, 1994) -
Tilbake til virkeligheten, men hvilken? Notater om science fiction før og nå
(Bok og bibliotek;(2), Journal article, 1995) -
Språk og bilde. Et møte med Knut Roses maleriske univers
(Billedkunst;4(3), Journal article, 1996) -
Societas subjecta. Et essay om menneskelig identitet
(Peer reviewed; Chapter, 2001) -
I tegnenes rike. Dekadente mønstre i Solstads forfatterskap
(Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning,;(1), Journal article; Peer reviewed, 2001)"Alt han så, alt han tenkte, leste, hadde en bismak av 'olding'. Han levde i Aftenlandet under den grelle aftensol, og han visste at i Østen gikk en annen sol opp over unge mennesker på hans egen alder". Irr!Grønt! Vi ... -
Research Reconsiderations Concerning Cultural Differences
(Contemporary Issues in Early Childhood; 5(1), Academic article; Peer reviewed, 2004)‘Minority children’ experience a lot of shifts in their cultural contexts. The author’s work as a professional teacher in multicultural classes enabled her to focus on the research questions presented in this article. ... -
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007) -
What makes ethnicity matter?
(European meetings in ethnomusicology;12, Journal article; Peer reviewed, 2008)What makes ethnicity matter? For most ethnomusicologists, as well as for the discipline as such, there is an underlying assumption that the cultivation of ethnic belonging is of fundamental importance for minority groups, ... -
Children’s Improvised Vocalisations : learning, communication and technology of the self
(Contemporary Issues in Early Childhood;9, (4), Journal article; Peer reviewed, 2008)The intention of this article is to explore, challenge and expand our understandings of children’s improvised vocalisations, a fundamentally human form of expression. Based on selected examples from observation and ... -
Studenten – en sentral aktør i egen læreprosess
(Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;, Journal article; Peer reviewed, 2008)I denne artikkelen vil vi presenterer to ulike læringsaktiviteter i førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo (HiO), hvorav én inngår i et pågående FoU-arbeid. De to aktivitetene er et arbeidskrav i ... -
Barns spontansang – læring, kommunikasjon eller “selvets teknologi”?
(Perspektiver på musikk og helse. 30 år med norsk musikkterapi;, Chapter; Peer reviewed, 2008) -
Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;2,(2), Journal article; Peer reviewed, 2009)Vennskap er både et fenomen og en begrepsmessig konstruksjon, som man kan hevde er problematisk for en utenforstående å observere. Med utgangspunkt i et livsverdensperspektiv har jeg studert hvordan vennskap mellom små ... -
Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis
(Tidsskriftet FoU i praksis;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger ... -
Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn
(Barn;27 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og ... -
Medstudentrespons : et eksempel på en studentaktiv læringsform i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABf)
(Chapter; Peer reviewed, 2009)Medstudentrespons er en av flere studentaktive læringsformer som benyttes i en klasse bestående av minoritetsspråklige studenter ved HiOs arbeidsplassbaserte førskolelærerutdanning (ABf)1. Medstudentrespons inngår som en ... -
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ... -
Små barns stemmer i forskning : noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen
(Barn;28 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Kultur som mangfold og enfold i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. In Norway ’Kindergarten’ refers to any kind of Early Childhood Education and Care ...