Studenten – en sentral aktør i egen læreprosess
Journal article, Peer reviewed
Published version
![Thumbnail](/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/6749/holte%2bhaug%2b-%2bkarlsson%2b-%2bStudenten%2b-%2ben%2bsentral%2bakt%25C3%25B8r%2bi%2begen%2bl%25C3%25A6ringsprosess.pdf.jpg?sequence=3&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6749Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Haug KHH, Karlsson E. Studenten – en sentral aktør i egen læreprosess. UNIPED (Tromsø). 2008;31(1):57-64Sammendrag
I denne artikkelen vil vi presenterer to ulike læringsaktiviteter i førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo (HiO), hvorav én inngår i et pågående FoU-arbeid. De to aktivitetene er et arbeidskrav i norsk, Intervju med medstudent, og en eksamensoppgave i pedagogikk, Gruppen som redskap for læring. Oppgavene inngår i modulen Førskolelæreren, en modul som går over fire uker og er studentenes første møte med førskolelærerutdanningen.
Førskolelæreren kom inn i utdanningen i forbindelse med implementering av ny studiemodell studieåret 2003/04. Studiemodellen har tatt opp i seg kvalitetsreformens krav om nye og varierte arbeidsmåter sammensatt på en slik måte at de styrker læringsforløpet. I tråd med dette skal studentene i modulen møte varierte arbeids- og studieformer, de skal få ulike erfaringer og opplevelser av faglig og sosial art, og de skal ta ansvar for egen læring og for et aktivt læringsmiljø i studentgruppen.