Studenten – en sentral aktør i egen læreprosess
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Haug KHH, Karlsson E. Studenten – en sentral aktør i egen læreprosess. UNIPED (Tromsø). 2008;31(1):57-64Abstract
I denne artikkelen vil vi presenterer to ulike læringsaktiviteter i førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo (HiO), hvorav én inngår i et pågående FoU-arbeid. De to aktivitetene er et arbeidskrav i norsk, Intervju med medstudent, og en eksamensoppgave i pedagogikk, Gruppen som redskap for læring. Oppgavene inngår i modulen Førskolelæreren, en modul som går over fire uker og er studentenes første møte med førskolelærerutdanningen.
Førskolelæreren kom inn i utdanningen i forbindelse med implementering av ny studiemodell studieåret 2003/04. Studiemodellen har tatt opp i seg kvalitetsreformens krav om nye og varierte arbeidsmåter sammensatt på en slik måte at de styrker læringsforløpet. I tråd med dette skal studentene i modulen møte varierte arbeids- og studieformer, de skal få ulike erfaringer og opplevelser av faglig og sosial art, og de skal ta ansvar for egen læring og for et aktivt læringsmiljø i studentgruppen.