Browsing LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning by Subject "Barnehager"
Now showing items 1-19 of 19
-
Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning; Årgang 18 (2019): Temanummer: Blikk for barn, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2019)I det kvalitative forskningsprosjektet «Små barns hverdagsliv i barnehager – deltakelse, tilhørighet og verdighet» har vi, gjennom en mikroetnografisk tilnærming, studert ulike sider av hverdagslivet i et utvalg barnehager ... -
"Barnehagen er ingen søndagsskole ..." Religion i barnehager med forskjellige livssynsvedtekter
(Prismet;Vol 72 Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Hvordan forstår et utvalg styrere og pedagogiske ledere de delene av fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) som handler om religion og religiøs tradisjonsformidling i barnehagen? Og hvordan arbeider de med dem i ... -
Barnehagens formålsparagraf – hvordan skal den forstås?
(Prismet;63(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2012)As of August 1st 2010 the new objects clause of the Norwegian kindergarten entered into force. This objects clause stated that the kindergarten is based on the fundamental values of Christian and humanistic heritage and ... -
"Ei linerle vet at hun er ei linerle." En kvalitativ studie av små barns "wellbeing" i barnehagen
(Barn;Barn nr. 1 - 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Blir små barn i tilstrekkelig grad tatt hensyn til i barneh~gen? Prosjektet «Blikk for barn» retter søkelyset mot ulike sider ved kvalitet i barnehagen for barn under tre år. I et kvalitativt delprosjekt «Små barns hverdagsliv ... -
Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen?
(FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ... -
'...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien
(Chapter; Peer reviewed, 2013-04-23)Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 4 | No. 2 | 2020: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-28)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Første del av problemstillingen omhandler hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet. Problemstillingens andre del tar opp hva styrerne ... -
Kultur som mangfold og enfold i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. In Norway ’Kindergarten’ refers to any kind of Early Childhood Education and Care ... -
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;9, Journal article; Peer reviewed, 2015-03-28)Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ... -
Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?
(Nordisk Barnehageforskning;7 (5), Peer reviewed; Journal article, 2014)Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i ... -
Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe.
(Nordisk Barnehageforskning;9(4), Journal article; Peer reviewed, 2015)An increasingly number of small children attends day care in Norway. This is a challenging situation that calls for increased research on different aspects of quality of daily life within institutional settings. We ... -
Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter
(Barn;1, Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Posthumanisme/nymaterialisme og nomadisme - affektive brytninger av barnehagens observasjonspraksiser
(Nordisk Barnehageforskning;11(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)This article challenges observation as a method in early childhood, justified as a mapping tool for creating knowledge about children. Observation as data material is about writing down already known categorisation about ... -
Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn
(Barn;27 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og ... -
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ... -
Små barns stemmer i forskning : noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen
(Barn;28 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;2,(2), Journal article; Peer reviewed, 2009)Vennskap er både et fenomen og en begrepsmessig konstruksjon, som man kan hevde er problematisk for en utenforstående å observere. Med utgangspunkt i et livsverdensperspektiv har jeg studert hvordan vennskap mellom små ... -
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007)