TKD - Master i Estetiske fag: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 235
-
Lag noe dere synes er moro sjæl! En autoetnografisk prosessanalyse av en devised humorforestilling og dens potensiale som identitetsmarkør
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en devised humorforestilling kan forstås som humor, som demokratisk fenomen, og samlet sett som identitetsmarkør for de involverte i prosessen. Gjennom en kvalitativ, autoetnografisk ... -
Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring ... -
Liv til minner: om utfordringer i reminisensteater i møte mellom unge skuespillere og eldre historiefortellere
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Med denne reminisensteaterstudien henvender jeg meg til lesere som er interessert i og/eller arbeider med reminisensteater i samarbeid med ungdommer. Ved å peke på utfordringer, foreslå løsninger og mulige forbedringsmuligheter ... -
Hokus Pokus! En teaterteoretisk analyse av trylleforestillinger for barn
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å gjøre en teatervitenskapelig forankret undersøkelse av trylleforestillinger myntet på barn i kjernemålgruppa 4-7 år. Studien er et forsøk på å si noe om hva som kjennetegner og konstituerer ... -
Likestilling av dramaturgiske virkemidler, som dramadidaktisk strategi: Dramaundervisning hvor ordene ikke spiller hovedrollen
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger, særlig til dramapedagoger i videregående skole. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan likestilling av dramaturgiske virkemidler kan fungere som dramadidaktisk ... -
Lytting som inngang til likeverdighet og deltakelse: Om ikke-verbal kommunikasjon i dramaundervisning på vgs
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg kommunikasjonen i dramaklasserommet, der empirien baseres på to undervisningsøkter med en dramaklasse på videregående skole. Jeg ønsker å møte elever i en likeverdig dialog, samtidig som faget ... -
Fra identitet til poetikk: Faser i arbeid med å forstå identitet og tilhørighet i et estetisk formidlingsprosjekt
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masterstudien tar for seg muligheter og utfordringer i en prosess med å skape en muntlig fortellerforestilling basert på egne og andres historier. Studien tar utgangspunkt i ulike faser av et kunstnerisk arbeid ... -
Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse forventningene svarer til kulturskolens ... -
Blikkbetraktninger: Mellom kunst og formidling - en medieassistert undersøkelse av eget blikk
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven forsøker, gjennom undersøkelsen av et kunstnerisk utviklingsarbeid, å utforske og tydeliggjøre et praktisk-estetisk felt mellom kunstnerisk og formidlende praksis og teori. Denne tilnærmingen tar utgangspunkt ... -
Håndverker i utvikling - en studie på to ulike verksteder
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg læring på verkstedet, under to håndverkere. Materialområdene er lin og metall. Det praktiske arbeidet har vært konsentrert om å lage en meter håndspunnet og manuelt vevet lin-stoff, to ... -
Reflektert identitet: Hvordan kan devising brukes som verktøy for å iscenesette ungdoms forståelse av identitet?
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan devising kan brukes som verktøy for å iscenesette ungdoms forståelse av identitet. Jeg har tatt utgangspunkt i devising, eller samskapt teater, for å planlegge og gjennomføre ... -
Meningsskapende teknologi: En praksisledet utforskning av wearables i lys av et kritisk designperspektiv
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Det er mange teorier om hvordan wearable-teknologien kommer til å utvikle seg. For tredve år siden kunne ideen om å iføre seg intelligente elektroniske enheter på håndledd eller i «smarte klær» ha virket som noe tatt rett ... -
Møter blir til kunst: En undersøkelse i sosialt engasjert kunst og et samarbeid med eldre mennesker på Busterud Dagsenter i Halden.
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er en undersøkelse i sosialt engasjert kunst og et samarbeid med eldre mennesker på Busterud dagsenter i Halden. De tar del i et aktivitetsprogram kalt ”En bedre hverdag” som er et tilbud for eldre ... -
Studenters medvirkning i planlegging av studentboliger: En casestudie om planleggingen av studentboliger i Brenneriveien 11
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne mastergradsavhandlingen retter jeg fokuset på studenters medvirkning i frem¬tidige studentboliger. Mangel på studentboliger har lenge vært et aktuelt og omdiskutert tema, og i dag kan studentsamskipnaden kun huse ... -
Formidlingsfeltet i endring: En undersøkelse av formidlingen ved Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur belyst gjennom ulike formidlerstemmer.
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Oppgaven forsøker å belyse endringer i formidlingssituasjonen ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Publikumsrollen har endret seg fra en som passivt mottar informasjon til en som deltar i formidlingen gjennom ... -
Et amatørteater, et lokalsamfunn, en familie
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler deltageren (i denne oppgaven medlemmer av Eidsvoll amatørteater) imøte med amatørteater. Jeg har i denne masteroppgaven knyttet forskning opp mot mitt regiarbeid i Eidsvoll amatørteater. ... -
Spesialistkompetanse i faget kunst og håndverk: Kunstteoretiske kompetanse og pilotprosjektet Lærerspesialist i kunst og håndverk.
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Prosjektet Spesialkompetanse i faget kunst og håndverk diskuterer et behov for øking av kunstteoretisk kompetanse for lærerspesialister i kunst og håndverk. Prosjektet Spesialistkompetanse i faget kunst og håndverk er en ... -
Frivillig klovneri og organisert lek i flyktningleirer i Hellas
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I verden i dag er det mange mennesker på flukt, og en god andel av dem lever et midlertidig liv i flyktningleirer. Folk som ikke lever innen flyktningleirenes murer, kan komme inn med den hensikt å hjelpe menneskene som ... -
Smykke- og metallarbeid i valgfaget Design og redesign: I et bærekraftig perspektiv
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset på valgfaget Design og redesign på ungdomsskolen. Inspirasjonen til denne undersøkelsen har jeg funnet i mitt eget arbeid med smykkedesign, i kombinasjon med min undervisnin ... -
Personlige fortellinger: En studie av en spirende kulturell trend
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Med denne studien henvender jeg meg til alle som er interesserte i nye bevegelser i scenekunstfeltet. Særlig henvender den seg til de som arbeider spesifikt med muntlig fortellerkunst. Studien tar for seg det spirende ...