Blikkbetraktninger: Mellom kunst og formidling - en medieassistert undersøkelse av eget blikk
Abstract
Denne oppgaven forsøker, gjennom undersøkelsen av et kunstnerisk utviklingsarbeid, å utforske og tydeliggjøre et praktisk-estetisk felt mellom kunstnerisk og formidlende praksis og teori. Denne tilnærmingen tar utgangspunkt i skillet mellom de de to, basert på forhold til betrakter, meningsdannelse og grunnleggende epistemologier
Et slikt mellomliggende felt kan ifølge oppgaven baseres på pedagogikkens behov for logisk erkjennelse, satt opp mot kunstens behov for åpenhet i møte med betrakteren. For å forsterke denne påstanden trekkes det på fenomenologiske erkjennelsesmetoder, bildeteoretisk mulighet for dynamisk meningsdannelse, og visuelle- og auto-etnografiske observasjonsmetoder.
Målet i prosjektet er å demonstrere muligheten for at formidleren, gjennom refleksjon og analyse, i formidlingsøyeblikket kan vedgå at hen ikke sitter på en hel sannhet, men bare ett perspektiv på denne – bare ett blikk.
Gjennom refleksjon rundt eget blikk kan dermed formidleren imøtekomme kunstverkets foranderlige meningsinnhold.