Browsing TKD - Master Theses by Author "Fauske, Laila Belinda"
Now showing items 1-10 of 10
-
Boteh : som et transkulturelt ornament
Masuleh, Maryam Zadrafii (Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven i formgiving, kunst og håndverk, har som hovedtema å finne de potensialene som flerkulturelle elementer kan ha i undervisningen i faget kunst og håndverk i den norske skolen. Utgangspunktet for ... -
Design som dannelse - En undersøkelse av og for strikking gjennom designmetodikk
Hamm, Andrea Dahlin (Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i eget entreprenørskap: Hvordan kan design, hvis mål er å fremme strikking, bidra til dannelse? Denne oppgaven tar utgangspunkt i en digitalisert verden, der innovasjon fremmes som løsning på de store ... -
Fra Lytting til Soloing. Hvordan jazz-impro. kan belyse en arbeidsprosess i grafikk.
Syvertsen, Nora Thoner (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et litteratur-review knyttet til begrepene «lytting, komping og soloing» fra jazz-improvisasjon, og forutsetningen «trygghet og tillit», kan belyse en arbeidsprosess i ... -
Naturkunst for kunst og handverk: Ei praktisk estetisk undersøking av naturkunst sitt fagdidaktiske potensial for grunnskulefaget kunst og handverk
Hustadnes, Nikoline Bjåstad (MEST;2022, Master thesis, 2022)denne masteroppgåva er naturkunst undersøkt gjennom ei praksisleia forskingstilnærming. I samband med Kunnskapsløftet 2020 og nyare forsking er naturkunst løfta fram som aktuell praksis i kunst og handverkfaget og skulen. ... -
Nettbrett i kunst og håndverk - Muligheter og utfordringer
Hjelmberg, Janne H. (Master thesis, 2015)Masteroppgavens overordnede tema er digital kompetanse i skapende kontekst med nettbrett. Masteroppgaven befinner seg i spenningsfeltet mellom det praktisk-estetiske og det teoretiske. Oppgavens perspektiver knytter ... -
Om deling av Kunst og håndverk - med fokus på kjønn og fagets egenart: En kritisk analyse fra debatten om deling av Kunst og håndverk, 2016-2017
Tønder, Malin (MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere en faglig motsetning i argumentasjonen mot deling av faget Kunst og håndverk på ungdomsskolen i 2016/2017. Med kritisk realisme som vitenskapelig ståsted, og kritisk ... -
Optiske Illusjoner En studie av optiske og tvetydige illusjoner
Sukkestad, Liv Irene (Master thesis, 2016)Dette masterprosjektet har til hensikt å øke bevisstheten om optiske illusjoner i estetiske fag, med den følgende todelte problemstillingen: 1. Hvordan kan en bevisst oppbygging av komposisjon i et bilde skape en tilsiktet ... -
Rammefaktorer og handlingsrom: En kritisk diskursanalyse av diskusjonene i fagmiljøet og stortingspolitikken rundt rammefaktorene for kunst og håndverk i grunnskolen.
Heffermehl, Marit Birgitte (MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere diskusjonene i fagmiljøet i kunst og håndverk og stortingspolitikken omkring rammefaktorer i grunnskolefaget kunst og håndverk. Utgangspunktet for temaet er fagfornyelsens ... -
Språklege formuleringar og perspektiv på kunst: Ein kritisk diskursanalyse av læreplanar i den vidaregåande skulen mellom 1976 og 2016 med utgangspunkt i programfaget Kunst og visuelle verkemiddel
Stikbakke, Gjertrud Grødem (MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne avhandlinga undersøkast læreplanar for den vidaregåande skulen i perioden 1976-2016. Gjennom perioden har ulike idéar og strømningar påverka det kunstfaglege innhaldet i læreplanane i fagfeltet. Med kritisk realisme ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
Høiseth, Sondre Kvist (MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ...