• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optiske Illusjoner En studie av optiske og tvetydige illusjoner

Sukkestad, Liv Irene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sukkestad.pdf (16.06Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/3358
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [238]
Abstract
Dette masterprosjektet har til hensikt å øke bevisstheten om optiske illusjoner i

estetiske fag, med den følgende todelte problemstillingen:

1. Hvordan kan en bevisst oppbygging av komposisjon i et bilde skape en

tilsiktet tvetydig illusjon?

2. Hvilke muligheter kan praksis med optiske illusjoner gi for undervisning

i faget Kunst og visuelle virkemiddel?

Avhandlingen har benyttet research-through-art-and-design og et casestudie bestående

av et litteratur- og bildestudie, og praktisk-estetisk arbeid, for å belyse

problemstillingen. Optiske illusjoner er et begrep som kan være vanskelig å definere

ettersom det dekker et stort område, derfor har jeg sett det som nødvendig å

avgrense dette. Definisjonen jeg støtter meg til er at optiske illusjoner er fenomener

som gir en ustabil oppfatning av det vi ser (Holtsmark, 2009b). Litteraturen i

avhandlingen er hentet fra fagområdene psykologi, nevrologi, fysiologi og kunst

og design, for å øke forståelsen for det komplekse fenomenet. Sentrale elementer

vil være visuell persepsjon, hva optiske illusjoner innebærer og forskjellige former

for optiske illusjoner

Til tross for at bilder av optiske illusjoner blir presentert i fagbøker fra estetiske

fag i grunnskole og videregående skole, er det oppsiktsvekkende lite teori om temaet

i disse bøkene. Læreplanen for Kunst og visuelle virkemiddel er lagt opp slik

at optiske illusjoner kan få større plass i undervisningen, og denne undersøkelsen

vil bidra til å finne ut hvordan dette kan gjennomføres. I den praktisk-estetiske

delen av undersøkelsen, blir tvetydige illusjoner kategorisert og delt inn i fire

grupper: perseptuell tvetydighet i figurer, sammensatte tvetydige illusjoner, rotasjon

og figur/bakgrunn. Videre gjøres det praktiske utforskninger av de respektive

kategoriene, ved herming og egen tegning. Ved bruk av denne tilnærmingen er

fokuset rettet mot det å finne ut hvordan tvetydige illusjoner kan skapes ved en

bevisst oppbygging av komposisjonen i bildene.
 
This master project intends to raise awareness regarding optical illusions in the

aesthetic field, with the following two-part research question:

1. How can a conscious structure of composition of an image create an intentional

ambiguous illusion?

2. What opportunities can practise with optical illusions provide for teaching in

the subject Art and visual instrument?

In the thesis, research-through-art-and-design and a case study consisting of a

literary and image study, and practical-aesthetic work, is used to highlight the issue.

Optical illusion is a concept that can be difficult to define as it covers a broad area.

To narrow the concept, I will therefore use the definition that optical illusions

are a phenomenon that gives an unstable perception of what we see (Holtsmark,

2009b). The literature in the thesis is taken from the fields of psychology,

neurology, physiology and art and design to increase the understanding of the

complex phenomenon. Central elements will be visual perception, what optical

illusions involves and various forms of optical illusion.

Despite that images of optical illusions are presented in textbooks of arts subjects

in both primary and secondary schools, there is surprisingly little theory about

this theme in these books. The curriculum for art and visual instrument is arranged

so that optical illusions can get more attention in the classroom, and this

study will help to determine how this can be implemented. In the practical and

aesthetic part of the study, the ambiguous illusions are categorized and divided

into four groups: perceptual ambiguity in figures, composite ambiguous illusions,

rotation and figure/ground. Further, practical exploration of the categories above

is done by mimicking and by independent drawing. Using this approach, the key

is finding out how ambiguous illusions can be created by a conscious structure of

the composition of images.
 
Description
Master i estetiske fag
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit