Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på tittel
Viser treff 170-189 av 274
-
On the relationship between component and composite multiplication skills and natural frequency growth
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)Mathematic proficiency is considered to be a fundamental basic skill, and poor mathematic skills may impact further education, which further could affect national wealth and growth. Results from international tests such ... -
On the role of concept formation
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Within behavior analysis the main focus has been on the functional variables affecting concept formation, which have been widely studied within stimulus equivalence. Cognitive psychology has on the other hand been more ... -
On the role of sorting
(MALKS;2013, Master thesis, 2013-01-01)Article 1: The present article presents different definitions of the terms categorization and concepts in regards of the cognitive psychology and behavior analysis. Prospective future research on sorting and equivalence ... -
On the role of transfer of function in the understanding of preferences
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)The current paper uses research from the area of stimulus equivalence and the transfer and transfer of function as an approach to understand complex human behavior in the world outside of the laboratory. Future research ... -
Opplæring av initieringsferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelser ved bruk av Pivotal Response Treatment- En scoping review
(Master thesis, 2023)I intervensjonen, Pivotal Response Treatment (PRT) for barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF) er initieringer, det å stille ulike spørsmål, påkalle seg oppmerksomhet og kommentere hendelser, et av de pivotale ... -
Opplæring for elever med matematikkvansker
(MALKS;2014, Master thesis, 2014)Det er en god del forskning rundt årsaker til matematikkvansker. Det er mindre forskning på hva som kan være effektive opplæringsmetoder for elever med denne typen vansker og man har ikke klart å enes om hvordan matematikkvansker ... -
Opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyse: En teoretisk analyse og empirisk undersøkelse
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Denne artikkelen består av to deler. Den første delen fokuserer på forskning knyttet til funksjonelle kartlegginger og visuelle analyser, og den andre delen inneholder to studier med opplæring av personalet i eksperimentelle ... -
Opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser
(Master thesis, 2009)Artikkel 1 omhandler eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser. Under eksperimentelle funksjonelle analyser gjennomgås historikk og sentrale områder for tidligere studier oppsummeres. Kritikk og innvendinger ... -
Opplæring i eksperimentelle og deskriptive funksjonelle analyser: En systematisk oversiktsartikkel og empirisk Studie
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Artikkel 1 er en systematisk oversiktsartikkel om temaet opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser, trial-baserte funksjonelle analyser og deskriptive funksjonelle analyser til tjenesteytere, skolepersonell og ... -
Opplæring i Motivation Assessment Scale (MAS) og deskriptive funksjonelle analyser (FAK/ABC analyser) til personer med ulik utdanning
(Master thesis, 2023)Selv om eksperimentelle funksjonelle analyser anses som gullstandarden for å finne årsak eller funksjon(er), så rapporteres det at klinikere ofte bruker ikke- eksperimentelle funksjonelle analyser. Årsakene til dette kan ... -
Outcome in adulthood for children with autism spectrum disorder who have received early Intensive behavioral intervention
(MALKS;2014, Master thesis, 2014)The following master thesis contains two articles. The first gives a theoretical outlining of Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) and the research regarding the short-term effectiveness of this intervention. Then ... -
Overspisingslidelse og impulsivitet: En observasjonsstudie basert på diskontering av utsatte konsekvenser og BIS-11
(Master thesis, 2022)Overspisingslidelse forekommer ofte i sammenheng med overvekt og fedme, og er den spiseforstyrrelsesdiagnosen som er mest utbredt i befolkningen. Lidelsen kan assosieres med impulsivitet eller impulsiv atferd. I den ... -
Peer interaction networks in classroom settings: An analytical focus on structure of investigating school-based interventions.
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Prosocial skills are an important factor in interacting with other people. For most children, school is such an arena where socialization takes place and where learning prosocial behavior is important to develop friendships ... -
Performance Feedback og medarbeidersamtalen: En litteraturgjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Performance feedback er en sentral del i Organizational Behavior Management. I organisasjoner blir feedback intervensjoner ofte implementert i et forsøk på å forbedre ansattes atferd. Det er en relativ enkel og kostnadseffektiv ... -
Performance feedback: A literature review and an empirical study
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Feedback is the most used independent variable in OBM research, it is cost effective, not intrusive and easy to implement. Article one presents a literature review on studies published in JOBM that investigates the effect ... -
Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»: Avhørers respons på barnets bruk av grunnregelresponser i tilrettelagte avhør av førskolebarn.
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Grunnregler er til for å formidle kommunikative forventninger til barnet. Det skal bidra til at barn blir mer informative og bidra til å redusere press ovenfor barna til å svare spørsmål (Earhart et al, 2014). De vanligste ... -
Presentasjon av grunnregler i tilrettelagte avhør av førskolebarn: Avhørers respons på barnas bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Denne studien er inspirert av resultatene til Earhart et al. (2014) hvor de fant at avhørere ikke aksepterte «jeg vet ikke» responser fra barn i 30% av tilfellene og stilte ledende spørsmål i etterkant. I etterkant av ... -
Presentation of the ground rules "I Don't Know" and "I Don't Remember": Interviewers non-acceptance of preschoolers' ground rule responses in forensic interviews
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Ground rules in facilitated forensic interviews are utilized to help preschoolers become more informative and less vulnerable to leading questions. Non-acceptance of their “I don’t know” and “I don’t remember” ground rule ... -
Prestasjonsutvikling fra et atferdsanalytisk perspektiv
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)When it comes to behavior analysis and other scientific approaches, minor research has been done concerning meetings in organizations. There has also been done minor research in what kind of assumptions that should be ... -
A proposed modified model of the brief behavioral activation treatment for depression
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)This study aims at looking at both the historical and modern aspects of two of the main behavioural activation treatments for depression; i) Behavioral Activation and ii) the original and revised manuals of the Brief ...