Opplæring i Motivation Assessment Scale (MAS) og deskriptive funksjonelle analyser (FAK/ABC analyser) til personer med ulik utdanning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3102115Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Selv om eksperimentelle funksjonelle analyser anses som gullstandarden for å finne årsak eller funksjon(er), så rapporteres det at klinikere ofte bruker ikke- eksperimentelle funksjonelle analyser. Årsakene til dette kan være mange, i Norge har vi et eget lovverk som skal hindre at mennesker med funksjonsnedsettelser utsetter seg selv og andre for vesentlig skade og for å forebygge og begrense bruk makt og tvang (Helse- og omsorgstjenesteloven, 2011). Eksperimentelle funksjonelle analyser kan i visse tilfeller være i strid med Helse- og omsorgstjenesteloven kap.9, på grunn av at man utsetter klienter for betingelser som kan oppleves som inngripende. Ved at det arrangeres for å «trigge» atferd som er utfordrende for deretter å forsterke den. I denne studien ble effekten av å gi opplæring i ikke-eksperimentelle funksjonelle analyser til personer med ulik utdanning undersøkt, alle deltakerne i studien gav tjenester til mennesker med funksjonsnedsettelser. N= 7 design i eksperimentgruppen og N=8 design i kontrollgruppen, pretest og posttest ble gjennomført med 2 måneders mellomrom. Eksperimentgruppen vurderte at de opplevde at de hadde bedre kunnskap om Motivation Assessment Scale MAS og foranledning-atferd-konsekvens FAK analyser enn kontrollgruppen under posttest. Eksperimentgruppen vurderte at de hadde høyere grad av kunnskap om MAS under posttest sammenlignet med kontrollgruppen. Det var ingen tydelig sammenheng mellom økt kunnskap om MAS og FAK og økt bruk av MAS og FAK skjemaer i praksis.