Presentasjon av grunnregler i tilrettelagte avhør av førskolebarn: Avhørers respons på barnas bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021308Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er inspirert av resultatene til Earhart et al. (2014) hvor de fant at avhørere ikke aksepterte «jeg vet ikke» responser fra barn i 30% av tilfellene og stilte ledende spørsmål i etterkant. I etterkant av avhørers ikke-aksept endret flere av barna sin opprinnelige respons, selv om de tidligere ga uttrykk for at de ikke visste svaret på spørsmålet. I Earhart et al. (2014) slo de sammen «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» responser til en kategori. I denne studien ble de undersøkt som to separate responser. Dette er en kvantitativ analyse bestående av 67 transkriberte avhør av førskolebarn i alderen 3-6 i perioden 2015-2017. Formålet med denne studien var å undersøke om avhørere presenterte formaningen om å snakke sant, og implementerte anbefalte grunnregler som «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» i tilrettelagte avhør av førskolebarn. Grunnregler er en forskningsbasert anbefaling som skal tilrettelegge for at barn blir mer informative, og mindre sårbare for ledende spørsmål under tilrettelagte avhør. Videre var hensikten å se hvorvidt barna opprettholdt sitt opprinnelige svar i tilfeller hvor avhører ikke aksepterte barnas grunnregelresponser. Resultatene viste at formaningen om å snakke sant ble presentert i stor grad. Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» forekom sjelden. Et sentralt funn i denne studien er at ingen av barna som benyttet seg av grunnregelresponsen «jeg husker ikke» opprettholdt sitt opprinnelige svar når avhører stilte et ledende spørsmål i etterkant. Dersom resultatene i denne studien kan generaliseres kan det antas at avhørere i noen tilfeller ikke etterfølger forskningsbaserte anbefalinger i tilrettelagte avhør av førskolebarn. Studien vil redegjøre for og diskutere atferdsanalyse opp mot oppgavens tematikk.