Presentasjon av grunnregler i tilrettelagte avhør av førskolebarn: Avhørers respons på barnas bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»
Abstract
Denne studien er inspirert av resultatene til Earhart et al. (2014) hvor de fant at avhørere ikke aksepterte «jeg vet ikke» responser fra barn i 30% av tilfellene og stilte ledende spørsmål i etterkant. I etterkant av avhørers ikke-aksept endret flere av barna sin opprinnelige respons, selv om de tidligere ga uttrykk for at de ikke visste svaret på spørsmålet. I Earhart et al. (2014) slo de sammen «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» responser til en kategori. I denne studien ble de undersøkt som to separate responser. Dette er en kvantitativ analyse bestående av 67 transkriberte avhør av førskolebarn i alderen 3-6 i perioden 2015-2017. Formålet med denne studien var å undersøke om avhørere presenterte formaningen om å snakke sant, og implementerte anbefalte grunnregler som «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» i tilrettelagte avhør av førskolebarn. Grunnregler er en forskningsbasert anbefaling som skal tilrettelegge for at barn blir mer informative, og mindre sårbare for ledende spørsmål under tilrettelagte avhør. Videre var hensikten å se hvorvidt barna opprettholdt sitt opprinnelige svar i tilfeller hvor avhører ikke aksepterte barnas grunnregelresponser. Resultatene viste at formaningen om å snakke sant ble presentert i stor grad. Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» forekom sjelden. Et sentralt funn i denne studien er at ingen av barna som benyttet seg av grunnregelresponsen «jeg husker ikke» opprettholdt sitt opprinnelige svar når avhører stilte et ledende spørsmål i etterkant. Dersom resultatene i denne studien kan generaliseres kan det antas at avhørere i noen tilfeller ikke etterfølger forskningsbaserte anbefalinger i tilrettelagte avhør av førskolebarn. Studien vil redegjøre for og diskutere atferdsanalyse opp mot oppgavens tematikk.