Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "Utdanning"
Viser treff 1-7 av 7
-
Aktiviteter med lav puls og liten kraft i kroppsøvings- og breddeidrettsfaget. «Hvilke opplevelser og erfaringer peker seg ut som meningsfulle for lærer og elever i aktiviteter med lav puls og liten kraft?»
(Master thesis, 2017)Jeg har som lærer i videregående skole, vært opptatt av å lære bort yoga, qigong, massasje, dans og avspenningsteknikker, men også opplevd at verdien av aktivitetene har vært omdiskutert i praksisfeltet. I kroppsøvingslitteraturen ... -
En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers undervisningsopplegg har jeg ... -
En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i perioden ... -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ... -
Storyline: Veien til autentisk læring om bærekraftig utvikling? En kvalitativ studie av hvordan Storyline kan legge til rette for autentisk lærng om bærekraftig utvikling i tverrfaglig samarbeid.
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling kan sies å være en av vår tids største samfunnsutfordringer. Bærekraft har i stor grad blitt overlatt til naturfagene, og flere studier viser tendenser til at det er miljødimensjonen som dominerer ... -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ...