Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "Læreplaner"
Viser treff 1-13 av 13
-
Breddeidrett - ulike praktiseringer og tilpasninger: En kvalitativ studie av breddeidrettslæreres oppfatning og undervisningspraksis i breddeidrett i lys av fagfornyelsen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt det valgfrie programfaget breddeidrett på utdanningsprogrammet idrettsfag. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervjuer med breddeidrettslærere fra tre ulike skoler har jeg undersøkt ... -
Dannelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av syv kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av dannelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er dannelse i kroppsøvingsfaget. Der hensikten ved denne studien er å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere forstår dannelse i Læreplanverket og læreplan i kroppsøving. Samt hvordan ... -
En kartleggingsstudie om elevers opplevelse av friluftsliv som en del av kroppsøving – En kvantitativ studie
(Master thesis, 2020)Formål: Oppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan elever i ungdomsskolen opplever friluftsliv som en del av kroppsøving. Oppgaven undersøker om det eksisterer forskjeller mellom ulike geografiske grupper innenfor ... -
Hva har formet norske læreplaners verdigrunnlag? - En analyse av aktører, strukturer, og systemer i norske læreplaner for grunnskolen, 1970-2020
(Master thesis, 2020)Formålet med denne kvalitative dokumentanalysen er å undersøke hvilke verdier norske læreplaner har vært opptatt av å fremme de siste 50 årene og hvilke aktører som har vært med på å forme disse verdigrunnlagene. Analysen ... -
Hvordan undervise i historiefaget? Ligger svaret «i luften», eller kreves en tydelig læreplan?
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 trer den nye læreplanen Fagfornyelsen i kraft i den norske skolen. Hvordan opplever samfunnsfagslærere spenningsforholdet mellom kompetansemål og faginnhold i Fagfornyelsen (LK20)? Dette forskingsprosjektet har ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Nynorsk som sidemål på barnetrinnet - En kritisk diskursanalyse av nynorsk som sidemål i tre læreplaner i norsk
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan nynorsk som sidemål gis plass i undervisningen på barnetrinnet, samt hvordan dette kan ha endret seg fra L97, og frem til LK20. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i Norman ... -
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Selvreguleringsvansker og fysisk aktivitet - En kvalitativ studie om årsakssammenhenger mellom elevenes selvregulering og fysisk aktivitet i skolen
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven tar for seg problemstillingen rundt hvorvidt fysisk aktivitet kan ha en positiv innvirkning på barn med selvreguleringsvansker. Jeg ser også på hvilke andre goder fysisk aktivitet fører med seg gjennom ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ...