Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "Danning"
Viser treff 1-10 av 10
-
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsklærerutdanningen – litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiv
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar utgangspunkt i antagelsen at litteraturlæreren blir til i møte med litteratur. Den har derfor til hensikt å undersøke det skjønnlitterære tekstutvalget i norskfaget i lærerutdanningen gjennom problemstillingen ... -
En kvalitativ studie om hvordan skoleledere legitimerer kroppsøvingsfaget i skolen
(Master thesis, 2018)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke kroppsøvingsfagets legitimering i skolen blant skoleledere, og bidra med økt kunnskap om hvordan det legitimeres da dette er tema som det er forsket lite ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Skjønnlitteraturens danningspotensiale i begynneropplæringen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masterstudien er å undersøke hvordan bruken av skjønnlitteratur i begynneropplæringen kan legge til rette for elevenes danning. Her vil jeg se nærmere på hvordan ulike faktorer som valg av litteratur, ... -
Skjønnlitteraturens læringspotensial - begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur sett i lys av danning og literacy
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan man forstå læreplanverkets begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i norskfaget i lys av danning og literacy, og hvordan kan disse begrunnelsene kobles til ... -
Utvikling av elevers helhetlige læring og danning: Tverrfaglig undervisning med estetiske arbeidsmåter
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, ved Oslo Metropolitan University. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvilke erfaringer og ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ...