Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 100-119 av 322
-
Facilitating Productive Vocabulary Development: Focus on Lexical Richness in Secondary Students’ writing
(Master thesis, 2022)The present thesis investigates vocabulary use in two compositions written by 41 10th-grade pupils of a Norwegian lower secondary school. They were all fluent in Norwegian. The investigator was their regular English teacher. ... -
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget: Ei kvalitativ undersøking om kva betyding musikk og musikkfaget kan ha for ungdomsskuleelevar i arbeid med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet. Hausten 2020 implementerast læreplanen etter fagfornyinga, og ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ... -
Folkehelse og Livsmestring i musikkfaget, hva er det? Et kvalitativt studium som undersøker Folkehelse og Livsmestring sin betydning i musikkfaget, og musikkens betydning i skolehverdagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring innenfor musikkfaget i norsk skole. Jeg tar for meg problemstillingen «Hvilken forståelse har musikklærere av begrepet Folkehelse og ... -
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
Forventningspress fremstilt gjennom gutter i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan forventningspress blir fremstilt i to ungdomsromaner, og hvordan romanenes etiske dilemmaer kan utvikle leserens narrative forestillingsevne. De to ungdomsromanene ... -
Fotball i kroppsøving. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar brukar, og grunngir bruken av, fotball som aktivitet i kroppsøvingsundervisning i ungdomsskulen
(Master thesis, 2020)Det overordna temaet for denne masteroppgåva er fotball i kroppsøving. Fotball og andre ballspel og idrettsaktivitetar har lange tradisjonar som ein sentral del av det elevar møter i kroppsøvingsundervisning. I seinare tid ... -
«... giddingen handler om at det har noe for seg» - En kvalitativ studie om politisk mestringstro i skolen
(Master thesis, 2021)Skolens demokratiske oppdrag handler om å utvikle aktive og handlingskraftige medborgere som kan delta i det demokratiske samfunnet. Forskning har vist at elevenes politiske mestringstro har stor betydning for ungdommens ... -
«God matematikkundervisning for elever med matematikkvansker på ungdomskolen!». En kvalitativ undersøkelse av matematikkvansker på ungdomskolen
(Master thesis, 2022)Elever med matematikkvansker utgjør omtrent 15-20 prosent av elevene (Geary, 2011; Geary, 2017). Dette er et stort antall elever og med denne prosentandelen vil det være elever med matematikkvansker i de fleste norske ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
Gutters lesemotivasjon på barneskolen – sett i lys av Stoltenbergrapporten
(Master thesis, 2023)Debatten om gutter som skoletapere etterspør grunner til at gutter statistisk sett presterer dårligere enn jenter på skolen. I Stoltenbergrapporten presenteres et ekspertutvalgs funn om hvordan kjønnsforskjeller i skolen ... -
Gutters mytiske verden – en studie av identitet og lesemotstand
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om gutter, lesing og identitet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke gutters forhold til skjønnlitteratur i skolen gjennom identitetsbegrepet. Undersøkelsen er basert på to kvalitative ... -
Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ... -
Helse i kroppsøvingsfaget. «Hvordan forstås helse av kroppsøvingslærere?»
(Master thesis, 2014)Helse er et tema som stadig får større oppmerksomhet i ulike medier. Eksperter i kosthold og ernæring, samt idrettseksperter og teoretikere uttaler seg om at inaktiviteten øker og at vi sitter mer stille nå enn før. Mange ... -
Helse i sosiale medier; En kvalitativ studie av lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier. Flere studier har tidligere undersøkt lærere og elevers forståelse av helse i skolen og i kroppsøvingsfaget. Imidlertid ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
(Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Hva er et likeverdig alternativ? En studie av osloskolenes håndtering av fritak fra skolegudstjenester sett opp mot regjeringens veileder
(Master thesis, 2020)Den norske stat ble stevnet inn for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med KRL-faget i 2006, og det har i kjølvannet av dette vært forvirring og uenigheter rundt skolenes håndtering av skolegudstjenester og ... -
Hva har formet norske læreplaners verdigrunnlag? - En analyse av aktører, strukturer, og systemer i norske læreplaner for grunnskolen, 1970-2020
(Master thesis, 2020)Formålet med denne kvalitative dokumentanalysen er å undersøke hvilke verdier norske læreplaner har vært opptatt av å fremme de siste 50 årene og hvilke aktører som har vært med på å forme disse verdigrunnlagene. Analysen ...