Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 30-49 av 321
-
Demokrati og medborgerskap - En kvalitativ innholdsanalyse av demokrati- og medborgerskapssynet i norsk og svensk læreplan
(Master thesis, 2021)Utdanning for demokratisk medborgerskap blir stadig viktigere i en globalisert verden, og skolen har et særskilt oppdrag i å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere som samfunnet har behov for. Denne oppgaven ... -
Demokrati og medborgerskap i norsk og dansk læreplan - En kvalitativ innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer
(Master thesis, 2021)Utdanning til demokratisk medborgerskap er en viktig oppgave for skolen både i Danmark og Norge. Spesielt har samfunnsfaget en sentral rolle i å forberede elevene for deltakelse i utviklingen av samfunnet. Men hva slags ... -
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
(Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
«Den første lese- og skriveopplæringen – en kvalitativ studie om læreres erfaringer med rask bokstavprogresjon»
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er skrevet i forbindelse med min masterutdanning i begynneropplæring ved OsloMet – storbyuniversitetet. Tema for oppgaven er den første lese- og skriveopplæringen, der fokus er på bokstavinnlæring. Barna som ... -
"Det andre blikket" Kontaktlæreres opplevelser av tverrfaglig støtte i 1.klasse - En kvalitativ studie av arbeidsmodellen "God skolestart"
(Master thesis, 2023)Alle små skolestartere skal oppleve å lære, leke, utvikle seg og mestre i trygge rammer. Skolen og læreren i 1.klasse er sentral i dette arbeidet. Arbeidsmodellen «God skolestart» er et tverrfaglig samarbeid i alle kommunens ... -
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
«Det er noe med å se de som ikke vil bli sett, blant alle som vil det» - En kvalitativ studie av læreres arbeid med tidlig innsats for å inkludere sjenerte barn i klassefellesskapet
(Master thesis, 2022)Skolen skal være en felles læringsarena for barn og unge. Ideelt sett skal alle barn bli inkludert i et fellesskap hvor mangfoldet blir verdsatt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan skal lærere arbeide for å gi alle ... -
«Det er vår elev som leser sakte» - En kvalitativ studie av kartlegging og tiltak som systemarbeid inn mot elever med lav lesehastighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Det er store individuelle forskjeller i leseferdighet mellom elever i samme klasse, og også i hvordan lærere og spesialpedagoger jobber med å øke elevers lesehastighet. Denne undersøkelsen vil fokusere på elevers lesehastighet, ... -
"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolen
(Master thesis, 2020)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger ... -
«Det kan være så mye som skjer hjemme som de på skolen ikke vet om»: En kvalitativ studie om skoleerfaringer og skoleønsker fra fem ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Formålet med studien er å se nærmere på hvordan ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon opplever skolelivet, og hvilke ønsker eller anbefalinger de har i forbindelse med ungdommer som bor på ... -
Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsklærerutdanningen – litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiv
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar utgangspunkt i antagelsen at litteraturlæreren blir til i møte med litteratur. Den har derfor til hensikt å undersøke det skjønnlitterære tekstutvalget i norskfaget i lærerutdanningen gjennom problemstillingen ... -
Det uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser ... -
«Det var sykt gøy, hvor forvirra vi var i begynnelsen, men sakte satte puslespillet sammen.» En kvalitativ studie av elevers interaksjon med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 10.trinn interagerer med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme. Studien er basert på en kvalitativ metode. ... -
Det verste er ikke å bli utsatt for fysisk vold, men ikke å bli sett - En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer med barn som utøver fysisk vold i barneskolen
(Master thesis, 2022)Med jevne mellomrom fremkommer det av mediebildet at lærere blir utsatt for vold på skolen. Formålet med denne kvalitative undersøkelsen er å øke kunnskap om og forståelse for læreres erfaringer i barneskolen. Jeg ønsker ... -
Developing Critical Literacy Skills Through English Textbooks in Norwegian Upper Primary Schools
(Master thesis, 2022)The focus of this study was to investigate to what extent English textbooks for Norwegian upper primary school students, written for the new LK-20 English curriculum, help develop Critical Literacy skills. The study outlines ... -
Differentiated Instruction in the English Classroom: Teachers´ and pupils´ understanding and practice of differentiated instruction and its implementation in the English classroom
(Master thesis, 2020)This master thesis (MA) examines the role of differentiation in the English classroom. Specifically, the main aims of this MA thesis is to analyse how the concept of differentiated instruction is understood and practiced ... -
Digital fjernundervisning i begynneropplæring - En kasusstudie av én 1.trinnslærers praksis i løpet av de tre første nedstengte ukene med fjernundervisning i en nødssituasjon
(Master thesis, 2022)I mars 2020 besluttet regjeringen å stenge alle grunnskoler som en del av tiltakene som ble iverksatt for å begrense og hindre spredningen av COVID-19. Klasseromsundervisningen ble nærmest over natten byttet ut med digital ... -
Digital produksjon i klasserom med 1:1-dekning av iPad - Tradisjonell matematikkundervisning i ny innpakning eller innovativ pedagogikk?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker bruken av iPad til «digital produksjon» i matematikkundervisning på småskoletrinnet. Analysen er empiridrevet. Som metodologi benyttes Corbin og Strauss (2015) balanserte tilnærming til ... -
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ...