LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 144
-
Barneskolelæreres forståelse av growth mindset i matematikk og deres fortellinger om deres undervisningspraksis
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor profesjonsrettet pedagogikk i matematikkfaget og omhandler growth mindset. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan forstår matematikklærere på barneskolen begrepet “growth ... -
Kartlegging som hjelpemiddel i planlegging av undervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan lærere kan ta i bruk kartleggingsverktøy i planlegging av undervisning med elever med norsk som andrespråk. Jeg har siden jeg startet på studien vært spesielt ... -
Lærers autonome bruk av DragonBox Skole for å støtte elevers resonnering
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative casestudien utforsker hvordan én lærer bruker læreverket DragonBox Skole i arbeidet med å støtte elevenes resonnering. I en spørreundersøkelse fra NIFU om bruken av DragonBox Skole oppga halvparten av ... -
Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill
(Master thesis, 2023)I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et brettspill for begynneropplæringselever på 2.-4. trinn, som lærere kan ta i bruk i norskundervisningen. Brettspillet går ut på at elevene i grupper må samarbeide om ... -
Picturebooks as a mediating tool for language learning
(Master thesis, 2023)This thesis is based on a case study, with participants from a 7th grade English class. The English picturebook, The Lorax by Dr. Suess was used as the main learning material, and source for the activities. The study aims ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
(Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
«Jeg hadde en anelse om at det kom til å bli tøft, men ikke på langt nær så tøft som det faktisk har vært»: En undersøkelse av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser av overgangen fra studie til yrkespraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere på barneskolen opplever overgangen fra studie til yrkespraksis. Ifølge GNIST-rapporten (2016), velger en av ti personer som blir ... -
Læreres opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte). Studien fokuserer på å få en innsikt og forståelse i fire lærere sine erfaringer og opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den ... -
Terapihund som tiltak for elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det gjort en systematisk litteraturgjennomgang som undersøker problemstillingen: Hvordan kan terapihund bli benyttet som et verktøy i skolen for elever med sosiale og emosjonelle vansker? I tillegg ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
Å være skeiv på en kristen privatskole - En studie basert på intervjuer med unge skeive kvinner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker erfaringene og opplevelsene til unge skeive kvinner som har gått på kristne privatskoler i Norge. Fokuset er rettet mot hvordan skolens kristne verdier og holdninger har påvirket deres ... -
Nabospråksundervisning i skandinavisk lærerutdanning: en praksisorientert dokumentanalyse
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan nabospråksundervisning behandles i policydokumenter knyttet til lærerutdanningen i Skandinavia, spesielt emneplanene i morsmålsfaget for lærerutdanningen. Problemstillingen ... -
GraphoGame som ressurs i begynnende leseopplæring
(Master thesis, 2023)Det er en utstrakt bruk av digitale enheter og ressurser i dagens klasserom. Formålet med denne masteroppgaven er å ta et dypdykk i bruken av én bestemt digital ressurs som brukes i begynnende leseopplæring og komme med ... -
Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring
(Master thesis, 2023)Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ... -
Muligheter til å utvikle algebraisk tenkning i fire lærebøker for førsteklasse
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har vi sett på hvilke muligheter for å utvikle algebraisk tenkning som finnes i fire lærebøker for førsteklasse. Vi har gjort en komparativ lærebokanalyse og har tatt for oss fire læreverk fra de største ... -
«Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared ... -
Kommersielle dataspill i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett ... -
Motivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinn
(Master thesis, 2023)Motivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever ... -
Minoritetsspråklige elever i matematikk: 1-7.trinn - En kvalitativ studie av 12 grunnskolelæreres erfaringer i møte med minoritetsspråklige elever i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Minoritetsspråklige elever utgjør en stadig større andel av norske klasserom (Statistics Norway, 2022), og tar med seg spennende utfordringer og muligheter inn i klasserommet. For å kunne inkludere disse elevene i ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk undersøker hvordan lærere tilpasser undervisningen for å inkludere elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning. Den inkluderende skole er presisert i skolepolitiske ...